Vad kommer att hända med försörjningskravet när tillfälliga lagen slutar gälla?

Hej, hur länge är giltig försörjningskravet för uppehållstillstånd till sin man/make?

Kommer den ändras eller kommer den fortsätta vara så? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Notera att svaret på denna fråga ändrats pga. färska besked från den nya regeringen - se längst ner i svaret.

Sedan 2016 gäller försörjningskravet i 9 § lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (tillfälliga lagen). Som framgår av rubriken, är lagen tidsbegränsad och gäller fram till juli i år. Det går inte att svara på exakt vad som kommer gälla då - det beror på hur migrationspolitiken kommer att styras. Det kan bli så att tillfälliga lagen ändras till att gälla permanent, eller att en annan lösning väljs. Man kan endast spekulera.

Notera dock att det även finns ett försörjningskrav i utlänningslagen (5 kap. 3b §), som tillfälliga lagen utgår ifrån. Skillnaden är nämligen att det enligt tillfälliga lagen, förutom att den person som sökanden åberopar anknytning till ska kunna försörja sig själv och ha en bostad, krävs att denne även kan försörja sökanden. Försörjningskravet är alltså skärpt i tillfälliga lagen. Bestämmelsen i utlänningslagen kommer dock att träda ikraft när tillfälliga lagen slutar gälla.

Sammanfattningsvis är det svårt att svara på din fråga, eftersom det är oklart om tillfälliga lagen och därmed försörjningskravet i lagen kommer att förnyas, tas bort eller ändras. Om en förnyelse eller ändring inte sker, kommer 5 kap. 3b § i utlänningslagen att börja gälla igen.

OBS (edit 2019-01-21): Enligt de senaste nyheterna avser regeringen att förlänga den tillfälliga lagen så att den gäller under ytterligare två år. Vissa förändringar kan dock komma att ske - t.ex. att alternativt skyddsbehövande ges större möjligheter till familjeåterföring. Läs vidare här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare