FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/05/2022

Vad klassificeras som hets mot folkgrupp?

Hej. Jag har tyvärr rykt ihop med min styvdotters pojkvän. Allt handlar om att jag inte får träffa deras dotter, som jag fick göra tidigare. Jag har inte fått någon bra anledning till varför. Pojkvännen är från Syrien. Han sa till mig att jag aldrig kommer att få träffa deras dotter, då sa jag till honom att "nu visar du din rätta sida, med din kultur". Så min fråga är om det klassas som hets mot folkgrupp?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som berör hets med folkgrupp regleras i brottsbalken och specifikt, 16 kap 8 § brottsbalken. Brottet innehåller ett antal rekvisit som behöver vara uppfyllda för att man ska anses begått brottet. Vägledning går att finna i bl.a. NJA 1999 s.702 där följande rekvisit uppställdes, 1) ett spridande av 2) ett hot eller missaktning 3) måste ske på allmän plats och 4) till fler än ett fåtal personer. Av den omständigheter du återgett låter det varken som du befunnit dig på en allmän plats men framförallt inte som att du sa det till fler än direkt till din svärson. Så med de omständigheter du presenterat nu har du inte begått brottet hets mot folkgrupp.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare