FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/09/2023

Vad kan vi göra om vår grannes murgröna växer in på vår tomt?

Grannens murgröna växer in på vår tomt. Murgrönan växer så kraftigt att den hindrar oss att gå i området mellan tomtgränsen/och vårt garage. Ett område på 1 meter. Vi vill att grannen tar ansvar för att själv klippa ner murgrönan. Är det möjligt att få till? Om grannen inte vill åtgärda problemet/olägenheten för oss vad gör vi då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga  enligt följande. Er grannes murgröna växer in på er tomt, och den växer kraftigt och hindrar er att gå mellan tomtgränsen och ert garage. Ni vill således att er granne ska klippa ner den, och undrar om vad ni kan göra om grannen inte klipper ner den.

Den reglering som aktualiseras, som gäller rättsförhållandet mellan grannar, är Jordabalken (JB) 3 kap

Gren som hänger över på annans tomt

Beträffande grenar så är det fastställt att om rot eller gren tränger in på en grannes fastighet och intrånget medför olägenhet för fastighetens ägare, så får denne ta bort roten eller grenen efter att områdets ägare fått tillfälle att själv utföra åtgärden, om åtgärden kan befaras medföra skada av betydelse för områdets ägare. Detta i enlighet med JB 3 kap 2 §

Sammanfattning

Alltså, om ni upplever att murgrönan medför en olägenhet för er så måste ni först be er granne ta bort de överhängande grenarna själv. Om er granne väljer att inte avlägsna de överhängande grenarna, så har ni rätt att själva ta bort dem. Ni har endast rätt att avlägsna grenar som finns på er fastighet, och inte er grannes fastighet.

Om ni har fler frågor elller funderingar är ni varmt välkomna att kontakta oss åter.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare