Vad kan tas med i ett samboavtal?

Hej!

Jag har en fråga om samboavtal inför att jag och min sambo ska förvärva ett hus tillsammans. Vi är inte gifta och har varit ihop cirka 1,5 år.

Vi har varit sambo i cirka 6 månader och ska nu köpa hus tillsammans. Jag har större besparingar sedan tidigare och kommer därför att gå in med en större kontantinsats än min sambo. Vi kommer att äga cirka 60% resp. 40%, vilket vi också skriver i köpekontraktet och liknande handlingar. Vi planerar att skriva ett samboavtal för att andelarna i huset ska förbli enskild egendom och inte omfattas av sambolagen.

Jag känner mig lite stressad av att köpa hus tillsammans eftersom jag för några år sedan gick igenom en svår period med min ex-sambo, som slutade med att hon tog över ett hus vi då hade. Detta trots att jag egentligen kände att jag också ville ha det huset.

Det hus jag ska köpa med min nya sambo är i nuläget för dyrt för min sambo att bo i själv. Min sambo säger bl a därför att jag ska ta över huset (och lösa ut henne) om vi någon gång skulle separera. Hon är inte intresserad att bo kvar i så fall.

Min fråga är: Kan vi skriva in i samboavtalet att jag har rätt att ta över huset om vi någon gång skulle separera? Alt. bör det också regleras på något annat sätt?

Mvh

B

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Till att börja med vill jag förtydliga samboavtalets omfattning. Huvudregeln vid en bodelning mellan sambor är att det som återstår av samboegendomen efter skulder ska delas lika mellan dem, 8-14 § § sambolagen. 9 § sambolagen reglerar samboavtal, och innebär att: 1) sambor får komma överens om att ingen bodelning ska ske eller 2) att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (dvs. att egendomen förblir enskild egendom). Ett samboavtal kan alltså inte innehålla bestämmelser om vem som har rätt att ta över huset vid en eventuell bodelning, utan endast undanta huset från bodelning (vilket leder till att du behåller äganderätten över huset med 60 %).

10 § sambolagen reglerar s.k. föravtal, där du och din sambo kan avtala om en kommande bodelning. Genom föravtalet kan ni komma överens om att huset tillfaller dig mot viss ersättning. Nackdelen är att föravtal inte kan ingås i förväg, utan den kan endast slutas inför ett omedelbart förestående upphörande av samboförhållandet - dvs. precis innan ni "skiljs åt". Ni kan alltså inte uppnå det önskade resultatet i nuläget.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare