Vad kan sambos göra för att skydda varandra vid frågor om arv?

Hej!

Är sambo sedan ett år och min sambo säger att han vill att jag ska kunna bo kvar i hans fastighet om han dör före mig. Han har två barn och jag har tre sedan tidigare äktenskap. Vad ska vi tänka på att göra så att jag blir trygg i min nya situation och han med

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor rörande sambos, tillämpas Sambolagen (SamboL). Sambos ärver inte varandra, vilket gör att om din sambo dör före dig, kommer hans fastighet att tillfalla hans barn genom arv, enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB).

För att få era önskemål uppfyllda, skulle jag rekommendera er att skriva ett testamente som säger att du får bo kvar i hans fastighet om han dör. För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att vissa formkrav i 10 kap 1 § ÄB är uppfyllda. Dessa formkrav är:
- Testamentet ska vara skriftligt.

- Två vittnen ska närvara när testamentet skrivs.

- Du som ska testamentera ska skriva under testamentet i vittnenas samtidiga närvaro.De båda vittnena ska skriva under testamentet med namn, yrke, hemvist och tid för bevittnandet, eller övriga omständigheter som kan vara av betydelse för testamentets giltighet, enligt 10 kap. 2 § ÄB.

- Vittnena ska även ha kännedom om testamentets egenskap, men behöver inte veta dess innehåll.

Ni bör också veta att ett testamente går att ändra genom att man återkallar det, enligt 10 kap. 5 & 6 § §. Återkallande och ändringar av ett testamente kan göras genom att antingen förstöra det gamla testamentet och skriva ett nytt, eller genom att göra ändringar i det redan existerande testamentet. Ett villkor för att ändringar eller tillägg i testamentet ska bli giltiga, är att samma formkrav följs som vid upprättandet av testamentet. Alltså de ovan uppskriva formkraven som hittas i 10 kap. 1 § ÄB. Detta innebär att ändringen/tillägget ska göras skriftligen och undertecknas av testator och två vittnen. Undantag för att formkraven i 10 kap. 1 § ÄB ska vara uppfyllda är om testatorn inte skulle kunna uppfylla dessa formkrav genom sjukdom eller annan nödsituation. Testatorn kan då förordna sin kvarlåtenskap muntligen inför två vittnen eller utan vittnen genom att skriva ner sin vilja och underteckna handlingen, enligt 10 kap. 3 § ÄB.

Något som ni också bör veta är att ni inte kan göra era barn lottlösa genom testamente. Detta innebär att ett testamente som inskränker barns rätt till lott och arv kan jämkas och således bli ogiltigt.

Om ni skulle vilja ha mer juridisk rådgivning gällande er fråga, eller få hjälp med att upprätta ett testamente, rekommenderar jag er att kontakta några av våra jurister här på Lawline. Annars hoppas jag att ni fick hjälp med er fråga.

Vänligen,

Maja TryggRådgivare