Vad kan man reglera i testamente?

Min halvbror dog 2007 efter en tids sjukdom. Han var gift men de hade inga barn. Jag var den enda arvingen efter honom . Hans fru har också bara en syster.

Jag delgavs kallelse till bouppteckningen men kunde inte åka eftersom jag tidigare under året själv blivit sjuk . Inför bouppteckningen delgavs jag via post ett dokument som båda undertecknat redan 1986 som gick ut på att den som överlevde den andre i äktenskapet skulle ha alla tillgångar med full äganderätt. Det kändes ju helt ok, och jag skrev under att jag godkände detta.

Efter ca 3 månader , när jag frisknat till, började jag undra vad det jag skrivit under egentligen innebar. Jag ringde till företaget Familjens jurist i den staden där de bodde. Hon förklarade för mej att det innebar att den som överlevde den andre i äktenskapet ärvde alla tillgångar, det förstod jag redan MEN att när den efterlevande sedan dör ärver dennes släkt(systern) alltsammans. Det skulle innebära att jag inte skulle ärva någonting sa hon. Kan detta stämma? Till saken hör att vi aldrig varit kant med varandra på något sätt. Jag förstår inte detta!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Det är bara bröstarvingar som har rätt att få ut laglott. Laglott är det ända sättet att få ett arv även om den avlidne testamenterat bort alla sina tillgångar (7 kap 1 § ÄB).

Om inget testamente finns ärver makar varandra med fri förfogande rätt vilket betyder att när den efterlevande maken går bort ärver den första maken tillgångarna som den efterlevande maken ägt med fri förfogande rätt (3 kap 1 § ÄB). Vill en make att den andre maken ska ärva tillgångarna med full äganderätt istället kan man skriva det i ett testamente, det verkar vara det som hänt i ditt fall. Ett sådant testamente är helt lagligt och kan inte överklagas på den grunden.

För dig innebär detta tyvärr att det inte finns något du kan göra och att du inte kommer att ärva något. Att du skrev på pappret påverkade inte testamentet giltighet, det innebar endast att du inte skulle överklaga det. Som tidigare sagt kan man testamentera på så vis och du skulle behövt en annan grund för att överklaga testamentet.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare