Vad kan man göra om säljaren inte svarar vid fel i köpet?

Hej! Jag har köpt en bil från bilföretag. De levererade bilen genom att köra bilen till min adress( från Stockholm till Halmstad). Jag fick bilen på kvällen och dagen efter körde jag med bilen och såg att det finns två stenskott på vindrutan. Bilföretaget har inte nämnt att det finns såna skador på bilen. Jag åkte till bilverkstad för att laga den och billagare har sagt att det går inte att laga och det behövs att bytas ut hela rutan. Jag kontaktade Bilsäljaren och han vägrar att svara på mina meddelande. I sådana fall till vem man ska vända? Tacksam för rådet.

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Av din fråga verkar det som att det är ett företag som har sålt bilen till dig och jag uppfattar det även som att du köpte bilen i egenskap av privatperson, därför blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig, 1 kap 1 § KköpL. Om jag dock har missförstått dig, och du exempelvis köpte bilen i form av näringsidkare (inte får ditt privata bruk) så gäller andra regler än de jag kommer tillämpa nedan. Eftersom det är ett konsument-näringsidkare förhållande så erhåller du extra skydd som konsument, jämfört med vad du hade haft om ni båda var näringsidkare.

Det föreligger ett fel på bilen

Eftersom bilföretaget inte nämnt att det skulle finnas några sådana skador på bilen, så verkar det inte vara något ni har avtalat om. När man köper en bil från ett bilföretag och de inte nämner att det finns några stenskott, så är det inget man borde förvänta sig, 4 kap 1 § KköpL. Därför är min bedömning att det högst sannolikt att det föreligger ett fel i köprättslig mening, 4 kap 5 § KköpL.

Viktigt om felet fanns vid avlämnandet

Den lite kluriga frågan är om felet faktiskt fanns vid avlämnandet, eller om det uppstod senare. Detta är avgörande för huruvida du kan göra påföljder gällande mot säljaren, eftersom säljaren endast ansvarar för fel som faktiskt fanns vid avlämnandet (även om felet visar sig först senare), 4 kap 14 § KköpL. Du skriver att bilen avlämnas på kvällen, och då kan det ha varit svårt att se skadan då det vad jag kan anta var mörkt. Eftersom det ofta märks tydligt när man får ett stenskott, och du såg det (vad jag förstår) direkt dagen efter när du körde med bilen så verkar det i vart fall högst troligt att felet fanns vid avlämnandet, 4 kap 14 § KköpL.

Du måste reklamera till säljaren

För att du ska kunna göra påföljder gällande för felet (5 kap. 1 § KköpL) så måste du reklamera “inom skälig tid”, 5 kap. 2 § KköpL. Jag uppfattar det på din fråga som att du kontaktade säljaren ganska direkt efter du märkt felet, dock utan att han svarar. Vi vet inte anledningen till att säljaren inte har svarat på dina meddelanden, men att du har försökt ringa till säljaren flertalet gånger är ett bra bevis på att du försökt reklamera. Det kan även vara bra att skicka ett sms eller maila, så att du har skriftligt bevis på att du har försökt reklamera. Det kan även tilläggas att eftersom du är konsument så finns det en extra skyddande regel; meddelanden som lämnas inom två månader efter du märkte felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.

Ta hjälp av en konsumentrådgivare

Det är självklart problematiskt att företaget inte svarar dig. I första hand rekommenderar jag dig som sagt att försöka få tag på säljaren igen. Om du ändå inte skulle få tag på säljaren, så skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med en konsumentvägledare som kan ge dig specialiserad rådgivning kring hur du ska gå tillväga. De flesta kommuner erbjuder sådan rådgivning, här kan du kontrollera om just din kommun har konsumentrådgivning. Du kan också ta kontakt med Hallå Konsuments vägledare och rådgivare för hjälp. Därefter kan det bli aktuellt att anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Här kan du läsa mer om vad det gäller för en sådan anmälan. Om du tar kontakt med en konsumentrådgivare så kan de ge dig råd kring en sådan anmälan, som troligen kan bli aktuell om företaget inte svarar dig. Det kan tilläggas att det inte kostar något för konsumenten att göra en sådan anmälan.

Du kan kräva att säljaren byter rutan

Vad gäller påföljder så verkar det i ditt fall som att du vill att säljaren ska byta rutan, och enligt lagen så har du rätt att kräva avhjälpning för felet - alltså att säljaren byter rutan, 5 kap. 4 § KköpL. Det finns dock en begränsning här, och du kan inte kräva detta om det inte kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Här kan inte jag uttala mig men jag har svårt att se att ett byte av en ruta skulle vara av sådan betydelse att säljaren omfattas av bestämmelsen.

Sammanfattning och mina råd

Det föreligger högst sannolikt ett fel i köpet, och om felet fanns vid avlämnandet har du rätt att kräva att säljaren byter rutan. Som ovan nämnt rekommenderar jag dig att i första hand försöka få tag på säljaren igen. Jag rekommenderar dig att skicka sms och mail, så att du har bevis på att du försökt nå säljaren. Ta även bild på stenskottet, samla alla bevis du kan. Därefter rekommenderar jag att du tar kontakt med en konsumentrådgivare, som kan vägleda dig hur du ska gå tillväga därefter.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att din situation kommer lösa sig. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare