FrågaAVTALSRÄTTGåva28/04/2019

Vad kan man göra om någon försöker ta tillbaka en gåva?

Jag fick en systemkamera av min sambo för ca 3 år sedan och nu planerar han att ge bort den utan att rådfråga mig Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i gåvolagen (GåvoL).

Ett löfte om en gåva är inte bindande(1 § GåvoL). Men när gåvan väl fullbordats så är huvudregeln att den inte kan ångras. Gåvan fullbordades när du fick den genom ett överlämnande(2 § GåvoL).

Går ej att ångra en fullbordad gåva

Ifall din make frivilligt gav dig systemkameran, haft avsikten att det var en gåva och han överlämnat kameran till dig så är den bindande. Han kan alltså då inte ångra sig.

Förklara rättsläget för din sambo

Du kan alltid fråga din sambo varför han vill ge bort din gåva och förklara för honom att en gåva är bindande. En rättslig tvist är dyr och tidskrävande och antagligen inte värt det för en kamera. Dessutom så behöver du bevisa ett påstående om att han gett dig kameran i present, saknar du dokumentation för det kan det vara svårt att göra. Dessutom blir själva överlämningen svår att bevisa då ni lever som sambos och antagligen förvarar kameran i ert gemensamma hem.

Sammanfattat

Sammanfattningsvis så anser jag att du rent juridiskt har rätt att han inte får ge bort kameran men att det troligen inte är värt att ta det till domstolen. Istället bör du förklara för din sambo hur gåvor juridiskt funkar och att han därför behöver ha ditt tillstånd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare