FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/04/2019

Vad kan man göra om man misstänker att någon gjort en falsk orosanmälan till socialtjänsten?

Hej, igår ringde socialen mig och berättade att dom fått in en anonym orosanmälan om att jag kränker min son verbalt. Jag höll på att bryta ihop över detta då det självklart inte stämmer. Jag är säker på vem som gjort anmälan då det pågår en familjen tvist mellan mig och min pojkväns syrror. Dom har inte tyckt om mig från dag 1. Och värre blev det när min pojkvän satte ner foten. De här kriget tar kol på mig. De är en sak att som går på mig. Men nu har dom dragit in min sjuåriga son. Det är INTE OK! Jag känner mig så jäkla kränkt. Finns de inget jag kan göra i dehär fallet? Även fast både ja och min pojkvän är säkra på att de är en av syrrorna? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan vara brottsligt att göra falska anmälningar om missförhållanden till socialtjänsten. Det finns nämligen ett brott som heter falsk tillvitelse i brottsbalkens 15 kap 7 § (här). Det är enligt den bestämmelsen inte tillåtet att hos åklagare, polisen eller annan myndighet ljuga om att någon annan begått en brottslig gärning, påstå felaktiga besvärande omständigheter eller att förneka friande eller mildrande omständigheter. I ditt fall så är socialtjänsten en "annan myndighet" och uppgiften att du kränker din son verbalt är en besvärande omständighet för dig. Det du kan göra är därför att göra en polisanmälan och även meddela socialtjänsten att du anser att du blivit utsatt för en falsk anmälan.

Socialtjänsten har en skyldighet att göra en utredning när det inkommer en orosanmälan, se 11 kap 1 § socialtjänstlagen (här), och de ska alltid se till barnets bästa, 1 kap 2 § socialtjänstlagen (här). Det går alltså inte att stoppa en utredning genom att påstå att man blivit utsatt för en falsk anmälan, utan socialtjänsten avslutar utredningen om det inte finns anledning till oro. Däremot skulle det givetvis vara bra för socialtjänsten att känna till att du anser att du blivit utsatt för en falsk anmälan för framtida fall, om du skulle utsättas för fler anonyma orosanmälningar.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare