Vad kan man göra om man inte uppfyller försörjningskravet i den s k "tillfälliga lagen"?

Hej, min fråga är har fått avslag pga temporära försörjningskravet. Jag är född och bosatt i Sverige har varit gift i snart 2 år och träffats 1 år innan dess med min make. Jag har sjukersättning sen 2003. Vad kan jag göra nu, hjälp???

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Enligt den s k tillfälliga lagen så kan en person få uppehållstillstånd på grund av anknytningen till sin make i Sverige, om maken i Sverige uppfyller försörjningskravet. (9 § första stycket i lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige)

Försörjningskravet innebär att maken i Sverige måste ha en bostad som är av tillräcklig storlek och standard för båda makarna.

Försörjningskravet innebär även att maken i Sverige måste kunna försörja både sig själv och personen som sökt uppehållstillstånd. Enligt lagen så får Regeringen eller en myndighet som regeringen bestämmer ange närmare vad försörjningskravet ska innebära. Migrationsverket har fått uppdraget, och enligt Migrationsverket så måste maken i Sverige ha en inkomst på 7952 kronor/månad, efter att bostaden är betald.

Inkomsten måste dessutom vara lön, eller annan arbetsrelaterad inkomst. (1 § förordning om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige)

Du uppger att du har sjukersättning. Sjukersättning är inte arbetsrelaterad inkomst. Det är antagligen av den anledningen som Mgirationsverket gett avslag på ansökan. Det skulle också kunna vara så att de gav avslag på grund av att din sjukersättning inte är tillräckligt stor nog för att uppfylla kraven, se ovan.

Det är många personer som har stött på detta hinder sedan den tillfälliga lagen infördes. Det är svårt att säga om lagen kommer att fortsätta gälla även efter 2019. Det går åtminstone inte att räkna med att försörjningskravet försvinner.

Vad kan du göra?

För det första kan ni överklaga avslagsbeslutet. Om du inte uppfyller försörjningskravet så kommer tyvärr även domstolen att ge din er avslag.

För det andra så kan din make försöka få uppehållstillstånd på någon annan grund än anknytningen till dig.

Han kan till exempel söka uppehållstillstånd på grund av arbete. För att få uppehållstillstånd på grund av arbete, så behöver han först få ett anställningserbjudande från en arbetsgivare i Sverige. Anställningserbjudandet måste innebära att han får en lön och en försäkring i nivå med kollektivavtalen i branschen

Dessutom måste han kunna försörja sig på anställningen. Det innebär att han måste kunna arbeta så många timmar per månad att han tjänar åtminstone 13.000 kronor före skatt.

Ni kan läsa mer på migrationsverkets hemsida om uppehållstillstånd på grund av arbete.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare