Vad kan man göra om man har blivit polisanmäld?

Hej! Min kompis har blivit polisanmäld av sitt ex att han har misshandlat henne men det är inte sant. Min kompis vill då göra en protest mot denna anmälan. Hur lång tid kan det ta innan det ärendet är löst? Inte kul att ha en anmälan på sig för något man inte har gjort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Brottsbalken och Rättegångsbalken.

Dröjer tills åtalet läggs ned

Det är inte möjligt att väcka talan vid domstol för att få sin oskuld bekräftad, utan det kräver att åklagaren väcker talan om brott och att man därefter frias. Eftersom din kompis är oskyldig kommer antagligen åklagaren att lägga ner åtalet/förundersökningen och då kan din kompis som tilltalad begära frikännande dom(RB 20:9 2st).

Om personen visste att du var oskyldig när denne angav din kompis så kan den ha gjort sig skyldig till falsk angivelse(BrB 15:6). Misstänker ni detta kan ni polisanmäla händelsen.

Hur lång tid kan det ta?

Det går tyvärr ej att ge ett svar på hur lång tid det kommer att ta. Beroende på belastning hos polisen och fallets komplexitet kan det ta allt från veckor till månader. Det finns exempel rörande utredningar om misshandel där det tog över tre år vilket JO-anmäldes.

Exempel på vad din kompis kan göra

Din kompis kan ringa till 11414 för att fråga hur ärendet går, fråga sin advokat/målsägandebiträde, och ifall det dröjer ovanligt länge göra en JO-anmälan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare