Vad kan man göra om man blivit utsatt för en falsk orosanmälan?

Om man fått en oros anmälan, ock 95% av den stämmer inte.

Vad kan man göra åt det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är tillåtet för en person att göra en orosanmälan för någonting som du anser inte stämmer.

Det är inte tillåtet att ljuga för en myndighet om att någon annan begått en brottslig gärning eller påstå felaktiga besvärande omständigheter. Det kan vara därför vara brottsligt att göra en orosanmälan om missförhållanden som inte stämmer till socialtjänsten (15 kap. 7 § brottsbalken).

Vad kan du göra?

Du kan göra en polisanmälan och även meddela socialtjänsten att du anser att du blivit utsatt för en falsk anmälan. Socialtjänsten har en skyldighet att utreda en orosanmälan (11 kap. 1 § socialtjänstlagen). Det är alltså inte möjligt att förhindra en utredning genom att påstå att man blivit utsatt för en falsk orosanmälan. Socialtjänsten avslutar utredningen om det inte finns anledning till oro.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare