Vad kan man göra om exet inte vill sälja den gemensamma bostadsrätten?

Hej! Jag och min fd sambo äger en bostadsrätt tillsammans. När vi separerade valde han att bo kvar och jag flyttade till en annan bostad.

Han vill bo kvar och ska köpa ut mig. Vi är dock inte överens om värdet på lägenheten trots värderingar från flera olika mäklare. Kan jag tvinga honom till en försäljning av lägenheten om vi inte kan enas om ett rimligt pris?

Jag vill få detta ur världen nu innan sommar och semestern.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När man äger någonting tillsammans är Samäganderättslagen tillämplig (se https://lagen.nu/1904:48_s.1). Enligt dess 2 § måste alla ägare vara överens om man till exempel vill sälja hela det samägda, i detta fall bostadsrätten. Det är ju i teorin möjligt att ensam sälja sin andel till vem man vill och ur man vill, men när det gäller bostadsrätter är det förstås i praktiken omöjligt att sälja bara en andel till en utomstående!

Det finns vissa undantag från regeln att alla delägare måste vara överens. I ditt fall är 6 § Samäganderättslagen bra att känna till. Denna innebär nämligen att du kan tvinga fram försäljning av bostadsrätten på offentlig auktion även om din före detta sambo motsätter sig detta. Det går i så fall till så att du begär hos tingsrätten att bostadsrätten skall bjudas ut till försäljning; domstolen kommer sedan enligt 8 § Samäganderättslagen att ordna med en så kallad god man som sköter försäljningen. Inför försäljningen kan varje delägare enligt 9 § yrka att ett visst lägstapris fastställs, men rätten är inte bunden av ett sådant yrkande och om exempelvis din sambo skulle yrka att ett alldeles för högst lägstapris fastställdes skulle förmodligen ett lägre lägstapris fastställas. Däremot kan det naturligtvis vara en bra idé att om du väl har begärt försäljning av egendomen du och din sambo diskuterar ett lämpligt lägstapris, till exempel enligt någon av de värderingar ni har ordnat med.

Kort sammanfattat kan du hos tingsrätten begära att bostadsrätten säljs. Innan du gör det bör du dock naturligtvis tala med din före detta sambo och berätta att du kommer att begära försäljning om ni inte kan komma överens om ett utköpspris. Det är ju naturligtvis lättare och bättre om ni till slut lyckas komma överens!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare