Vad kan man göra om ex-sambon vägrar flytta ut från den gemensamma bostaden?

Har en gemensam bostadsrätt som vi äger hälften var tillsammans med mitt ex. Jag är utflyttad till ny bostadsrätt sedan juni förra året och låtit henne bo där tills hon hittat nytt boende. Nu har jag behov av min vinst och lägenheten måste säljas direkt. Hon förhalar. Vilken rätt har jag att tvinga henne att sälja omedelbart? Vilken rätt har hon att fördröja?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning
Dessvärre har du förlorat din rätt att begära bodelning eftersom samboförhållandet upphörde för över 1 år sedan. (8 § 2 st SamboL) Det fanns tidigare möjlighet för dig att begära bodelning och ansöka om en bodelningsförrättare som hade kunnat hjälpa er att komma överens eller annars fatta beslut om bostaden om ni inte skulle enas. (26 § SamboL & 17 kap. 1 § ÄktB) Eftersom rätten till bodelning gått förlorad har din ex-sambo inte heller rätt att bo kvar i bostaden och få denna på sin lott i bodelningen i egenskap av bäst behövande. (16 § 2 st SamboL)

Det finns dock självklart fortfarande möjlighet för er att genomföra en bodelning om ni kommer överens om att en sådan ska äga rum.

Samägande
Eftersom ni äger lägenheten gemensamt är nu istället samäganderättslagen tillämplig. Huvudregeln enligt samäganderättslagen är att ingen av delägarna får förfoga över egendomen på något sätt utan den andre delägarens samtycke. (2 § Samäganderättslagen) Ett undantag är dock tvångsförsäljning som kan ske om en delägare begär att egendomen ska säljas och den andre inte lämnar sitt samtycke. (6 § Samäganderättslagen) Vid tvångsförsäljning säljs lägenheten på offentlig auktion där den säljs till högsta budet förutsatt att det överstiger det lägst tänkbara priset. (9 § Samäganderättslagen) Jag vill dock göra dig uppmärksam på att ni på offentlig auktion troligen får betydligt mindre för lägenheten än om ni hade sålt den på vanligt sätt.

Sammanfattningsvis skulle jag råda dig att redogöra för dessa regler för din ex-sambo för att därigenom försöka få henne att gå med på en vanlig försäljning där ni kan få ut så mycket som möjligt. Om hon inte går med på en försäljning har du möjlighet att vända dig tingsrätten och begära tvångsförsäljning.

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om inte eller om något är otydligt är du varmt välkommen att återkomma på min mail: felicia.lundgren@lawline.se. Om du är intresserad av efterföljande telefonrådgivning får du också gärna höra av dig på min mail så bokar vi in en tid som passar.

Med vänlig hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare