Vad kan man göra om ens ex vägrar följa överenskommet umgänge?

Har en pågående ensam vårdnadstvist med min fd fru om våran 5 år son. Jag har ingen advokat än, Xet har ett juridiskt ombud. Jag och de ombudet har kommit överens om umgänge 2 dagar i veckan med bestämda tider. Xet följer inte sluttiden 18:00. Och vägrar gå på socialen när dom vill ha möte . Ska jag avsluta umgänget eller ska jag prata med hennes ombud? Har svårt att få mitt X att förstå.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det föreligger endast en muntlig överenskommelse mellan dig och ditt ex ombud vad gäller umgänget. Detta är inte ett bindande avtal som ditt ex måste följa. Med det sagt så har ditt barn fortfarande rätt till umgänge med dig och ditt ex ansvarar för att detta umgänge skall bli av (FB 6:15). Dock finns inte någon riktig sanktion för om detta ansvar inte följs.

Det första alternativet för att få ett bindnade avtal om umgänge är att komma överens med den andra föräldern och sedan få avtalet godkännt av Socialnämnden. Detta alternativ verkar dock inte tillgängligt för dig eftersom ditt ex vägrar komma till samtal hos dem. Ett annat alternativ är att begära en domstol att fastställa rätten till umgänge (FB 4:15a). Detta är dock förmodligen redan en del i den vårdnadstvist som ni har så att gå till domstolen igen kommer förmodligen inte ändra särskilt mycket.

Mitt råd till dig är ändå att kontakta domstolen angående detta samt ditt ex ombud. Domstolen kan möjligen göra ett så kallat "interministiskt beslut" som ger dig rätt till umgänge medan resten av vårdnadstvisten behandlas. Genom att prata med ditt ex ombud kan denne tala med din fru vilket kanske väger tyngre än att du gör det.

Jag hoppas detta svarar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare