Vad kan man göra om en vara är i dröjsmål?

Jag har best en vara den 27.4, värde ca 400 kr, från CDON. De har i sin tur beställt från ett annat företag . någon leverans har jag ej fått trots flera påminnelser. CDON hänvisar till "sin" leverantör. Får inget vettigt svar från någon. Vad göra ?? Polisanmäla ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du köpt denna vara som privatperson, vilket gör att konsumentköplagen (KKöpL) är aktuell. Eftersom du köpte varan före 1:a maj 2022 så gäller den äldre konsumentköplagen.

Enligt konsumentköplagen ska en vara levereras antingen inom den tid som avtalats (exempelvis villkor som framgick vid köpet), annars ska den levereras utan onödigt dröjsmål och absolut senast inom 30 dagar från det att avtalet ingicks (alltså från att du beställde varan) (5 § KKöpL).

Om en vara inte levererats inom den tid som gäller så är den i dröjsmål (9 § KKöpL). Beroende på vilka villkor som gäller för just ditt köp så kan varan vara i dröjsmål, därför rekommenderar jag dig att titta igenom ditt köpeavtal för att se om någon tid för leverans avtalats. Om det finns någon leveranstid i ditt avtal som har överskridits så har du rätt till påföljder för dröjsmålet (10 § KKöpL). Du kan bland annat hålla inne din betalning, om du inte redan betalat (11 § KKöpL). Annars kan du också kräva att säljaren ska fullgöra köpet (12 § KKöpL). Slutligen kan du också häva köpet om det är av väsentlig betydelse för dig (13 § KKöpL). Du kan också meddela säljaren att du vill att varan levereras inom en viss tilläggstid, och om detta inte följs så kan du häva köpet på grund av detta (om inte tilläggstiden är orimligt kort) (13 § KKöpL). Det verkar dock som att du varit i kontakt med företaget ett flertal gånger, vilket gör att det troligtvis är aktuellt med hävning om varan är i dröjsmål.

Som sagt beror mycket i ditt fall på det köpeavtal du ingått. Det kan vara aktuellt med hävning av köpet om varan är i dröjsmål och det är av stor betydelse för dig. Därför rekommenderar jag dig att du först kollar ditt avtal för att sedan vända dig till säljaren.

Hoppas du fick svar på din fråga, återkom gärna om du undrar över något mer!

Jeanna de MaréRådgivare