FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/08/2018

Vad kan man göra om dottern ljuger inför barnbarnen?

Vad ska man göra när man har en dotter som bara ljuger om mig till sina barn

Jag har slängt ut henne

Tvingat henne köpa möbler som hon inte ville ha sagt det en av sina döttrar

Det stämmer inte möblerna ville hon köpa

Har inte slängt ut henne men jag har åkt o letat efter henne i olika knark kvartar

Önskar få något svar jag börjar må dåligt av all lögn som hon säger

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån ett juridiskt perspektiv kan man tyvärr inte göra så mycket åt att din dotter ljuger om dig för sina barn. Enligt lag har barnets vårdnadshavare ansvar för att barnets behov av umgänge med en person som står barnet särskilt nära tillgodoses. (6 kap. 15 § 3 st FB) I egenskap av vårdnadshavare har alltså din dotter ansvar för att barnens behov av umgänge med dig som morförälder tillgodoses. Du har dock tyvärr ingen lagstadgad rätt att träffa dina barnbarn så om din dotter inte tillgodoser ert umgänge finns det tyvärr inget som du kan göra.

Du skriver i din fråga att din dotter ljuger om dig inför barnen. I brottsbalken stadgas att den som utpekar annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, ska dömas för förtal. (5 kap. 1 § BrB) Utifrån informationen i din fråga jag kan inte bedöma huruvida situationen skulle kunna klassas som förtal men det ställs alltså ganska höga krav för att lögnerna faktiskt ska ses som ett brott.

Eftersom du skriver att du åker och letar efter din dotter i knarkkvartar skulle jag råda dig att kontakta socialtjänsten för att rådfråga hur du ska göra. Dit kan du ringa anonymt om du inte vill att din dotter ska få reda på det. Om du tror att barnen far illa bör du göra en anmälan till socialtjänsten. Socialtjänsten har alltid som mål att hjälpa människor på frivillig väg varför din kontakt med socialtjänsten i bästa fall kan resultera i att du får konkreta råd och tips på hur ni ska lösa situationen.

Hoppas mitt svar i vart fall gav lite klarhet i rättsläget men för att sammanfatta finns det alltså tyvärr inte så mycket utifrån ett juridiskt perspektiv som du kan göra. Om något är otydligt är du varmt välkommen att återkomma på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare