Vad kan man göra om det föreligger djurförbud trots att lägenheten inte är allergianpassad?

Hej. Jag bor i en hyreslägenhet där dom säger att det är djur förbud. Jag har hittat detta och jag vet att lägenheten inte är allergi anpassad.

Men vad kan ändra sakliga skäl vara?

För att ett förbud mot husdjur i lägenheten ska vara giltigt krävs att lägenheten är speciellt anpassad för t.ex. allergiker eller att det finns andra sakliga skäl

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Djurförbud
12 kap JB som reglerar hyra är semidispositiv, vilket innebär att man kan avtala om vissa saker som avviker från lagens bestämmelser. Något som är möjligt att avtala om är t.ex. huruvida ni får ha husdjur eller inte. Angående förbud mot djur i lägenheten så är sådana villkor precis som du skriver endast bindande om hyresvärden har sakliga skäl för att uppställa förbudet. (12 kap. 42 § 8 p. JB & 12 kap. 55 § 7 st JB) De sakliga skäl som framhålls i doktrin är just om fastigheten där hyresrätterna finns är anpassad för allergiker. Andra sakliga skäl som kan tänkas motivera ett djurförbud är om djuret orsakar olägenheter, föroreningar, störningar eller skador som inte skäligen bör tålas eller som innebär fara för andra.

Husdjur kan alltså inte förbjudas i hyresrätten om det inte föreligger sakliga skäl. Om hyresvärden i ditt fall anger ett skäl till förbudet och du är osäker på huruvida det kan tänkas utgöra ett sakligt skäl skulle jag råda dig att kontakta Hyresgästföreningen eftersom det precis som du skriver framförallt är att lägenheten skulle vara anpassad för allergiker som utgör sakligt skäl.

Om djurförbudet framgår av ditt hyresavtal
Vidare krävs att ni har reglerat djurförbudet i ert hyresavtal för att du ska vara bunden av det. Om djurförbudet inte framgår av ditt hyresavtal och hyresvärden vill införa djurförbud krävs att hyresvärden meddelar dig om att denne vill ändra hyresvillkoren. Om ni inte kan komma överens får hyresnämnden ansöka till hyresnämnden om ändring av hyresvillkoren. (12 kap. 54 § 1 st JB) Hyresnämnden ska då endast godkänna ett förbud mot husdjur om hyresvärden kan framställa sakliga skäl.

Om djurförbudet inte framgår av ditt hyresavtal
Om djurförbudet framgår av ditt hyresavtal men om du anser att det inte föreligger sakliga skäl, dvs. att lägenheten inte är allergianpassad, så ska du skriftligen meddela hyresvärden. Om ni inte kan komma överens kan du ansöka om ändring av hyresvillkoren hos Hyresnämnden tidigast inom en månad från att du meddelat hyresvärden. (12 kap. 54 § 1 st JB)

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt eller om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare