Vad kan man göra om den ena vårdnadshavaren inte vill godkänna ett nytt pass för barnet?

Barnens mamma vägrar skriva på ett nytt pass till barnet, när pappan vill åka på en semester resa till Grekland med barnen, familjen ligger I en skilsmässa.

Vad kan man göra undrar farfar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att barn under 18 år ska få ett pass måste båda vårdnadshavarna godkänna det. Man kan alltså inte skaffa pass åt sitt barn på egen hand. Undantaget är om man har ensam vårdnad.

Det framgår inte av din fråga huruvida föräldrarna har gemensam eller ensam vårdnad men eftersom du skriver att de ligger i skilsmässa och att mamman inte vill skriva under för ett nytt pass utgår jag ifrån att de har gemensam vårdnad.

Sammanfattningsvis krävs båda vårdnadshavarnas godkännande för att ditt barnbarn ska få ett nytt pass. Du kan läsa mer om detta på polisens hemsida (här).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Maya HempelRådgivare