FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/08/2018

Vad kan man göra när ena föräldern talar illa om den andra?

Hej!

Jag måste bara höra om ni kan svara på min fråga som jag har gått och grubblat på ett tag.

Jag och Barnens pappa är separerade och han är väldigt arg på mig att jag inte vill ha tillbaka honom.

Så det han gör är att pratar otroligt illa om mig till barnen.

Ex kan han säga: pussa inte mig om ni har pussat mamma för då får jag och ni äckliga baciller från henne för hon har pussat på andra killar.

Eran mamma bryr sig inte om er för hon vill inte prata med er när ni ringer, hon vill hellre träffa killar än att vara med er. (Det är alltså hans dagar att vara med barnen)

Han frågade våran dotter om hon hade nyckel hem till mig för att han ville gå och snoka hos mig när jag inte var hemma.

Han kan säga väldigt mycket illa om mig och jag bara undrar är egentligen vad det kallas det han gör? Är det ex psykisk misshandel mot barnen?

Och måste jag ha bevis för att gå vidare med det?

Tack snälla för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i det följande att ge min syn på vad det barnens pappa gör kan klassas som och kommer avslutningsvis att ge råd med vad du kan göra. Min utgångspunkt är att ni har gemensam vårdnad då du inte uppgett något annat i din fråga.

Psykisk misshandel är inte ett brott i sig

Psykisk misshandel finns inte som eget brott. När man talar om psykisk misshandel brukar en mängd brott ingå. Till psykisk misshandel räknas ofta olaga tvång (4 kap. 4 § Brottsbalken, BrB), olaga hot (4 kap. 5 § BrB) och ofredande (4 kap. 7 § BrB). Sannolikt är inget av dessa brotten aktuella i ert fall. Det som skulle kunna aktualiseras är brottet hemfridsbrott (4 kap. 6 § BrB). Hemfridsbrott kan vara aktuellt om han går in i din lägenhet med nyckel som barnen har. Brottet är i sådana fall mot dig, inte mot barnen.

I föräldrabalken (FB) finns ytterligare regler om vilka rättigheter barn har. Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och får varken utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling (6 kap. 1 § FB). Som kränkande behandling har lagstiftaren tagit sikte på rumsarrest, öppnande av brev och ren utfrysning av barnet (prop. 1978/79:67 s.8). Däremot räknas sannolikt inte de uttalanden han gör om dig som sådan kränkande behandling som lagstiftaren haft som syfte. Jag kan dock instämma i att uttalandena i sig är väldigt olämpliga.

Utgångspunkten är alltid barnets bästa

Vid alla beslut som rör barns vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara utgångspunkten (6 kap. 2 a § FB). Är du av uppfattningen att det beteende barnens pappa har inte är till barnens bästa, kan du kontakta tingsrätten för att begära en ändring i vårdnad, boende eller umgänge. I regel är gemensam vårdnad det som anses vara till barnens bästa. I frågan om vårdnaden ska vara gemensam eller enskild ska rätten särskilt fästa avseende vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet (6 kap. 5 § FB). Vad som är sådana samarbetsproblem att vårdnaden bör ändras till enskild får bedömas från fall till fall. Viss ledning kan dock tas från rättsfallet NJA 2007 s. 382. I rättsfallet uttalade Högsta Domstolen:

"Uttryck för brist på förtroende för den andra föräldern liksom för bristande vilja eller förmåga att vara flexibel och jämka samman sin uppfattning med den andres är tecken som tyder på att gemensam vårdnad kan vara oförenlig med barnets bästa. En konflikt mellan föräldrarna bör dock inte utesluta gemensam vårdnad, om motsättningarna kan antas vara av övergående natur och därför inte bedöms hindra ett fungerande samarbete på längre sikt i frågor som rör barnet."

I detta skulle kunna innefattas det du beskriver, när han talar illa om dig. För enskild vårdnad krävs det däremot även att samarbetet i övrigt inte fungerar och att det handlar om långvariga samarbetsproblem. Det finns även möjlighet att få tingsrätten att utdöma hur t.ex. umgänget ska se ut för det fall att det nuvarande umgänget inte är till barnens bästa. Som huvudregel är det till barnens bästa att ha ett umgänge med båda sina föräldrar, dock kan det självklart argumenteras för hur umgänget ska se ut om det ständigt talas illa om den andra föräldern. Tyvärr är det omöjligt att sia om hur domstolen skulle resonera i ett fall som ert. Det kommer att göras en bedömning i det enskilda fallet, med barnets bästa som utgångspunkt.

Måste du ha bevis för att gå vidare?

I svensk rätt är huvudregeln att den som påstår något (i t.ex. domstol) har bevisbördan. Däremot har domstolen en egen utredningsskyldighet när det gäller frågor om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 19 § FB). Utredningen kan, beroende på situationen, innefatta samtal med barnen, samtal med föräldrarna, skola/förskola m.m.

För att gå vidare i en tvist om vårdnad, boende eller umgänge baserat på det du beskriver, behöver du inte ha några bevis. Domstolen är skyldig att göra sin egen utredning och förhoppningsvis kan den i sin utredning utröna samma omständigheter.

Mitt råd till dig är att innan du vänder dig till domstol bör du och pappan prata om situationen. Jag har full förståelse för att det kan vara svårt, framförallt efter ett uppbrott och med de känslor som från ena eller andra sidan kan finnas.

Mitt förslag är därmed att du vänder dig till familjerättsenheten i din kommun. Familjerätten är, trots dess titel, inte en domstol. Familjerätten lyder under socialtjänsten och bistår bland annat med rådgivning om vårdnad, boende och umgänge samt det finns en möjlighet till samarbetssamtal. Samarbetssamtal är frivilliga så det krävs att barnens pappa går med på det för att ni ska träffas i ett sådant samtal.

Familjerätten har i regel väldigt professionell personal som är vana att handskas med ärenden som ert. Familjerätten har tystnadsplikt, är objektiv och ser till barnets bästa. Dess uppgift är att medla och se till att ni får en fungerande dialog. Kanske kan ni i familjerätten prata om de uttalanden pappan gör och få honom att förstå att det inte är till barnens bästa. Ibland är det bättre med en tredje part som kan hjälpa till att få en konstruktiv dialog. Jag har full förståelse för att du känner dig kränkt av de uttalanden han gjort till barnen. I långa loppet kan det dock vara en god idé att få till stånd en dialog om det och förhoppningsvis få honom att sluta; för barnens bästa! För att få kontakt med familjerätten kan du ringa till kommunens växel och be om att bli kopplad till rätt avdelning.

Om pappan inte vill delta i samarbetssamtal eller ni inte når framgång med sådana, kan du enligt redogjort för ovan, stämma honom och begära ändring i vårdnaden. I ett sådant fall rekommenderar jag att du bokar tid med en jurist. Jag kan för ändamålet varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Juristen kan granska ditt ärende närmre och även hjälpa dig att söka rättsskydd ur din hemförsäkring.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare