Vad kan man göra när en person tar ens båtplats?

Hej Jag hade en gammal båt som jag ville bli av med. Jag satte ut båten på blocket som bortskänkes. Den båtplats den ligger på kostar dock ca 5000:- om året. När han tog över båten. Vi skrev ett enkelt kontrakt jag hittade på nätet där vi bekräftade att båten var hans. Båten fick dock ligga kvar gratis på platsen fram till 1:a april i år. Idag ligger båten fortfarande kvar och han har tömt den på allt av värde. Men svarar ej längre på telefon eller sms. Så idag står jag med en obrukbar båt på en båtplats jag själv ej kan använda för en eventuellt ny båt? Vad finns det för brott i detta som jag kan anmäla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB) och lag om betalningsföreläggande och handräckning (BfL).

Vilket brott kan du anmäla?

Den som olovligen brukar något döms för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år (8:8 1st BrB). När köparen av båten använder din båtplats som du betalat för och har rätt till så brukar denne olovligen din båtplats och begår brottet egenmäktigt förfarande.

Brott behöver, om inte annat föreskrivs, begås med uppsåt (1:2 BrB). Likgiltighetsuppsåt är det lägsta kravet på uppsåt och innebär att gärningsmannen varit medveten om risken och likgiltig inför den (se  NJA 2004 s 176 och Åklagarmyndighetens hemsida om likgiltighetsuppsåt). Här förklarade du för köparen att denne får ha kvar båten på båtplatsen fram till 1:a april vilket visar på att han var medveten om risken att begå egenmäktigt förfarande. Genom att låta båten stå kvar är han likgiltig inför risken och har därmed uppfyllt kraven för uppsåt.

Särskild handräckning

Du kan till Kronofogden yrka på att köparen ska åläggas att ta bort båten (1§ BfL). En ansökan om särskild handräckning får göras för att vidta rättelse när sökandens besittning egenmäktigt har rubbats (4§ BfL). Därmed kan du ansöka till Kronofogden om att flytta båten. Du kan läsa mer om detta på Kronofogdens hemsida och genomföra själva ansökan eller så kan du boka en tid med en av våra jurister så vi hjälper dig gärna med din ansökan.

Vad kan du göra nu?

Du kan boka tid med en av våra jurister så hjälper vi dig gärna med ansökan till Kronofogden. I övrigt bör du kontakta polisen och polisanmäla brottet som köparen har begått.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare