Vad kan man göra när en laserbehandling går fel?

Hej, jag gjorde en laserbehandling på mitt ansikte för att reducera mina ärr. Jag betalade mycket för denna behandling och min hy blev mycket värre. Läkaren Garanterade att de skulle bli bättre men det blev inte lite utan mycket sämre. Läkaren gav mig även fel skötselråd och säger nu att det är därför min hy reagera pga fel skötselråd. Jag kräver mina pengar tillbaka men kliniken vägrar och dom svarar inte på mina mejl. Har ingen möjlighet att gå dit då det är i en annan stad än där jag bor. Kan man stämma kliniken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumenttjänstlagen är analogt tillämplig

Först och främst måste vi klargöra vilken lag som är tillämplig på din fråga. Gällande olika typer av tjänster som utförs på människor tillämpas ofta konsumenttjänstlagen (KtjL) trots att detta inte framgår av själva lagtexten (s.k. analog tillämpning). Enligt nyss nämnda lag måste laserbehandlingen utföras fackmannamässigt dvs. laserbehandlingen ska genomföras utifrån vad som rent objektivt anses vara "normal standard i branschen" (4 § KtjL). En tjänst som utförs i strid mot denna paragraf anses vara felaktigt utförd enligt (9 § KtjL). I din fråga anser jag att mycket talar för att tjänsten inte utförts på ett fackmannamässigt korrekt sätt och därmed att tjänsten också är felaktig enligt konsumenttjänstlagen.

Då tjänsten tycks vara felaktigt utförd har du rätt att åberopa olika felpåföljder. Här kan du exempelvis ha rätt till prisavdrag enligt (21 § första stycket KtjL). Du kan också ha rätt att häva avtalet och således få alla dina pengar tillbaka i enlighet med (21 § andra stycket KtjL). För att detta ska vara möjligt måste resultatet av tjänsten vara så pass avvikande för dig att själva syftet med tjänsten varit helt värdelöst.

Den fackmannamässiga omsorgen

Frågan om du kan få tillbaka några pengar kommer enligt ovan till mångt och mycket handla om kliniken visat tillräcklig fackmannamässig omsorg vid din laserbehandling. Den fackmannamässiga omsorgen måste alltid finnas där, oavsett om själva laserbehandlingen blir lyckad eller inte. Lägger man samman omständigheterna i din fråga anser jag att mycket talar för att kliniken brustit i denna fackmannamässiga omsorgsplikt.

Vad du kan göra nu

Då du uppenbarligen kontaktat kliniken (utan framgång) skulle du nu kunna vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som då kan tänkas pröva ditt ärende. ARN ger sedan ett uttalande (tex att du ska få pengarna tillbaka) som kliniken kan välja att följa eller inte. Dessa uttalanden följs i regel men just skönhetsbranschen verkar dessvärre oftare än inte vägra betala ut några pengar trots att ARN ger konsumenten rätt till antingen prisavdrag eller hävning.

Jag hoppas informationen ovan givit dig lite klarhet över rättsläget! Vill du ha ytterligare juridisk hjälp, exempelvis om du har tankar på att gå vidare och stämma kliniken, är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

mvh

Sebastian NäslundRådgivare