Vad kan man göra när en grannes rökning upplevs som störande?

Hej, bor i en hyresrätt, en etta med fönster åt ett håll. På samma sida som mina fönster är så har hyreshuset gemensamma balkonger i trapphuset, en på varje våning. Min lägenhet ligger närmast balkongerna. Jag önskar kunna ha fönstrena öppna för att få in frisk luft men då grannar röker där regelbundet får jag ofrivilligt in cigarettrök flera gånger om dagen. Det står lappar på balkongdörrarna att man inte får slänga fimpar på golvet så jag antar att det är lagligt att röka vilket är väldigt underligt då dessa balkonger borde räknas till gemensamt utrymme. Vad gäller med rökförbud på gemensamma balkonger? Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är tillåtet att röka på gemensamma utrymmen i ett hyreshus.

Då det rör sig om en hyresrätt blir 12 kap. JB tillämpligt. Enligt 12 kap 25 § JB ska varje hyresgäst se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara farliga för hälsan eller annars skäligen inte bör tålas. Förekommer det en sådan störning i boendet ska hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör.

Enligt flera domstolsavgöranden (b.la. ÖH 9814-11) har dock rökning inte ansetts utgöra en sådan störning. Detta då det svårligen går att bevisa att röklukt är en störning av sådan omfattning att den ej skäligen bör tålas. Med detta sagt går det inte, även om hyresvärden skulle vilja detta, att förbjuda rökning på allmänna utrymmen såsom exempelvis balkonger och uteplatser. Undantaget är om det skulle röra sig om ett särskilt allergiboende, men detta verkar inte vara aktuellt i ditt fall.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att det är svårt för en hyresvärd att få igenom ett rökförbud i husets gemensamma utrymmen då rökning på exempelvis innegård och balkonger är lagligt. Ett sådant förbud skulle endast utgöra en så kallad ordningsregel och det skulle bli svårt för hyresvärden att vidta några åtgärder mot den hyresgäst som bryter mot rökförbudet eftersom rökningen är tillåten enligt lag. Jag skulle rekommendera att du vänder dig till din granne alternativt din hyresvärd och berättar att du upplever rökningen som störande så att ni förhoppningsvis kan komma fram till en lösning.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare