Vad kan man göra när det förekommer mobbing på skolan?

Hej .

Min 9åriga son blev terroriserad av 6 barn idag under skoltid samt lektions tid då inga lärare såg.

Ena gav han en käftsmäll där han ströp killen som självförsvar...

Senare samma dag stängde 3 pojkar i hans ålder in han i ett rygg och slog han medans han låg på golvet.

Nu har min son blåmärken på ryggen samt smalbenet.

Han ska på läkarundersökning.

Vad gör jag nu? Hur går man vidare så skolan lär sig ha koll på barn och föräldrar ta ansvar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand ska du vända dig till skolan (ex. rektor) och påtala vad som hänt. Det är de som är ansvariga att ha uppsikt över barnen under skoltid. Skolan är tillsammans med huvudmannen för skolan, d.v.s. kommunen, skyldig att utreda all form av kränkande behandling som skett under skoltid eller i samband med skolan (Skollagen 6:10). Skulle inte skolan omedelbart agera kan du istället vända dig till den som driver skolan eller kommunen och påtala det som hänt. Kommunen är som huvudman för skolan den som är ytterst ansvarig att se till att alla elever får en trygg skolgång.

Om skolan eller kommunen mot förmodan inte gör en ordentlig utredning och vidtar åtgärder för att det inte ska hända igen så kan du göra en anmälan till antingen Skolinspektionen eller Barn- och elevombudet. Läs mer om anmälan till Skolinspektionen här och till Barn- och elevombudet här. De kan ställa krav på skolan att vidta åtgärder och kontrollerar sedan även att skolan verkligen vidtar de åtgärder som ställts upp.

Hoppas jag har gett dig svar på din fråga och att problemen löser sig. Alla har rätt till en trygg skolmiljö!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare