FrågaFAMILJERÄTTGod man30/11/2021

Vad kan man göra med framtidsfullmakt?

Hej! Min svärmor är dement och behöver ett demensboende. Hon äger en villa och nu undrar jag vad vi gör med den när hon flyttar till boende? Hon skrev en framtidsfullmakt för ett par år sedan. Hon var inte dement då. Det är min make som står angiven på fullmakten.

Med vänlig hälsning,

Undrande svärdotter

Lawline svarar

Hej, framtidsfullmakten inträder när någon pga sjukdom, psykisk störning eller liknande varaktigt tillstånd inte längre kan ta hand om sina angelägenheter, 1 § lag 2017:30 om fulltidsfullmakt. Fullmakten får omfatta personliga och/eller ekonomiska angelägenheter, 2 § samma lag. Det är som huvudregel fullmaktshavaren som avgör om fullmakten trätt i kraft, kan även finnas krav i fullmakten att det ska prövas av tingsrätten samt kan fullmaktshavaren självmant välja att pröva frågan i tingsrätten, 9 §.

Inom ramen för vad som framgår av framtidsfullmakten kan din man ta hand om sin mammas ekonomiska angelägenheter och verka i hennes intresse, om det går ska han även samråda med sin mamma speciellt eftersom detta gäller ett stort beslut. Det framgår också av lagen att din man inte kan representera sin mamma som fullmaktshavare i frågor där hennes make/maka om den personen lever, sambo eller liknande blir motpart i frågan. Dvs om din make har syskon kommer de också ärva sin mamma och kan därav ha intresse av försäljningen, 17 § . ´

Det ni behöver göra är att se vad som står i framtidsfullmakten, vad din man och hans mamma kommit överens om att fullmakten ska gälla. Dessutom eventuellt höra med hennes make/maka/sambo om det finns någon, skulle även ge er rådet att höra med hans syskon om han har några. Men annars ska ju din man beakta sin mammas intresse och det kan mycket väl vara att sälja huset för att inte stå med dubbla boendeutgifter.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare