Vad kan man göra åt störande grannar?

Hej ! Vad ska man göra när grannar festar ?

under 2 månader har vi fått nya grannar ovanför oss 2 studenter

som har flyttat in , bor i brf hsb på det senaste tiden har de stört med fester och skriker och skrattar högt och

drar möbler, vi har ringt till securitas ett antal gånger tror det är sjunde gången de andra grannarna störs också vad ska man göra om detta fortsätter ? securitas verkar inte hjälpa överhuvudtaget de bara fortsätter.

Man ska ju inte behöva själv flytta för det här.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du bor i en bostadsrättsförening blir bostadsrättslagen tillämplig. Jag tolkar det som att även grannarna som stör bor i bostadsrättsföreningen.

I 7 kap. 9 § bostadsrättslagen står det att bostadsrättshavare ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar. Vilka ljud som ska anses utgöra störningar är omdiskuterat. Enligt lagkommentarerna till nyss nämnda paragraf är det ett normalt inslag i boendet i ett flerfamiljshus att det förekommer vissa lindriga störningar, men boendemiljön inte får försämras så mycket att en boende inte kan fungera på vanligt sätt. Såhär på rak arm törs jag inte lova huruvida dina grannars oväsen kan räknas som en sådan otillåten störning eller inte, men jag förstår av frågan att grannarnas beteende är ett stort störningsmoment för er.

Enligt 7 kap. 9 § andra stycket bostadsrättslagen ska föreningen om det rör sig om sådana störningar ge en tillsägelse om att se till att störningarna upphör omedelbart. Föreningen ska också kontakta socialnämnden i er kommun och berätta om störningarna. Att störa sina grannar kan även vara en förverkandegrund enligt 7 kap. 18 § första stycket femte punkten bostadsrättslagen. Detta skulle då innebära att den som stör får flytta.

Mitt råd är att ta kontakt med styrelsen i bostadsrättsföreningen, berätta om störningarna och tala om att du vill ha hjälp från deras sida att lösa problemet.

Lycka till,

Nora TengnérRådgivare