Vad kan man begära i ersättning av en hundägare för skador som hunden orsakat?

Min mammas katt har blivit biten i benet av en annan hund som bor i området. Det blev en öppen fraktur då katten självklart försökte ta sig loss, vi åkte akut in till djursjukhuset och katten har nu hela benet gipsat efter mycket om och men.

Försäkringsbolagen är kontaktad, men hur kan man ta det här vidare, då kattägaren har fått lägga ut en stor summa pengar? Katten kan även behöva opereras vid senare tillfälle pga av skadorna som hunden orsakat. Vad kan jag som kattägare begära av hundägaren rent kostnadsmässigt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

En hundägare har ett s.k. strikt ansvar för skador som dennes hund orsakar (lag om tillsyn över hundar och katter). Detta innebär att hundägaren är skyldig att betala för skadorna som hunden orsakat oavsett om ägaren har agerat vårdslöst eller inte. Ni måste kunna visa att det finns ett tydligt samband mellan kattens skador och det faktum att hunden bet katten för att kunna kräva ersättning. Det låter dock som att detta inte är ifrågasatt utan att det är tydligt att skadorna uppkom p.g.a. hundbettet. Storleken på ersättningen som din mamma kan begära för sin katts skador bestäms enligt reglerna i skadeståndslagen. Ett liknande fall har tidigare varit uppe i högsta domstolen där en hund hade skadat en katt (NJA 2001 s. 65). Enligt denna dom är det möjligt att få ut ganska höga belopp i ersättning från hundägaren så länge kostnaderna har varit motiverade och medicinskt grundade. För din mamma innebär detta att hon kan kräva ersättning för de pengar hon lagt ut samt eventuella kostnader hon kommer ha i framtiden, så länge det har funnits en medicinsk grund för kostnaderna.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare