FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/01/2019

Vad kan konsekvenserna bli av att lämna arbetet i förtid?

Hej!

Jobbar kommunalt med människor. Alla i personalen blev uthängda för att ha gått tidigare från jobbet, vilket man självklart inte får. Hur kan en arbetsgivare agera nu och vad är konsekvenserna av detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Bestämmelser om uppsägning finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

För att en arbetsgivare ska få säga upp en anställd måste uppsägningen vara sakligt grundad. En saklig grundad uppsägning kan vara att arbetstagaren inte fullgör sin arbetsskyldighet till sin arbetsgivare. Arbetsskyldigheteninnebär att arbetstagarna ska följa det som har avtalats mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Att lämna arbetet i förtid utan anledning är ett sådant agerande som strider mot arbetsskyldigheten. Dock är min bedömning att ert agerande inte är så pass tillräckligt allvarligt att det utgör grund för uppsägning, förutsatt att detta inte hänt tidigare. Arbetsgivaren måste samtala med arbetstagarens fackförbund innan en uppsägning kan verkställas.

Min bedömning är att er arbetsgivare kommer att samtala med er och fackförbundet. Konsekvenserna kommer bli en varning och möjligtvis löneavdrag. Detta förutsätter att ert agerande inte bedöms så pass allvarligt att agerandet strider grovt mot arbetsskyldigheten.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare