Vad kan jag som konsument kräva vid fel i vara?
Lawline svarar
Hej.
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Jag tolkar din fråga som att du köpt en begagnad vara från ett företag. Därför är konsumentköplagen tillgänglig, vilken även gäller för begagnade varor som företag säljer till konsument.
Säljaren ansvarar för fel som funnits vid avlämnandet och visar sig inom två år från avlämnandet, om inte säljaren kan visa annat eller att det är oförenligt med varans eller felets art (4 kap. 17 § KKL) De har tidigare avhjälpt dig för felet som första gången uppkom och som alltså ska ha ansetts vara fel redan vid avlämnande. Näringsidkaren har nämligen oftast rätt till att avhjälpa felet (5 kap. 5 § KKL).
Som jag förstår det har emellertid nu samma fel dykt upp igen. Eftersom det är visat att detta fel redan fanns vid avlämnandet är det säljaren som ska svara för det. Detta eftersom firman svarar för fel på vara som funnits vid avlämnande och visar sig inom två år från avlämnandet (4 kap. 17 § KKL). Om avhjälpande alternativt omleverans i enlighet med 5 kap. 5 § KKL inte förekommer i dagsläget kan du begära prisavdrag eller hävning (5 kap. 8 § KKL). Ett prisavdrag motsvarar skillnaden i värdet före avlämnandet i enlighet med vad som avtalats och varans värde nu när det är fel i varan. Villkoret för hävning är att felet ska utgöra väsentlig betydelse, vilket eventuellt även kan argumenteras för i ditt fall.
Hoppas du fick svar på din fråga.
Med vänlig hälsning,