Vad kan jag göra om någon använder min parkeringsplats?

Hej!

Ibland brukar det parkera en okänd bil på min parkeringsplats som jag betalar varje månad till.

Jag ringde Göteborg stad parkering och de sa att en anmäla skall göras, men att de inte kunde göra mycket mer. De sa att jag skall parkera min bil i en vanlig bilparkering med avgift och att jag skall stå för kostnaderna. Detta har hänt flera gånger, och tycker att det är orättvist.

Vilka rättigheter har jag?

Trött bilägare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det brott den andre bilägaren kan ha gjort sig skyldig när vederbörande nyttjat din parkeringsplats är egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § Brottsbalken). För att brottet ska aktualiseras när någon använder din privata parkering krävs det att vederbörande olovligen rubbat din besittning och därigenom vållat dig skada eller olägenhet. Det kan vara aktuellt i ditt fall då den andre bilägaren olovligen rubbat besittningen till din parkering (du kan inte använda den) och det har vållat dig en skada (extra kostnader genom att du blir tvungen att betala parkeringskostnader).

Straffet för egenmäktigt förfarande är böter eller fängelse i högst ett år. Om någon fälls för att ha använt din parkering är den normala påföljden böter. I samband med att någon döms för brottet kan du även i vissa fall söka ersättning för kostnader du haft till följd av brottet, s.k. förmögenhetsskada (2 kap. 2 § Skadeståndslagen). Det krävs dock att det finns vad som kallas adekvat kausalitet mellan brottet och skadan. Adekvat kausalitet kan väldigt förenklat beskrivas som att det ska vara ett tillräckligt förutsägbart orsakssamband mellan brottet och den skada du begär ersättning för. Om föraren av den andra bilen skulle dömas för egenmäktigt förfarande torde du kunna kräva ersättning för de parkeringskostnader du varit tvungen att betala.

Det du kan göra om bilägaren fortsätter att använda din parkering utan tillåtelse från dig är att göra en polisanmälan. Det gör du enklast genom att ringa polisen på telefonnummer 114 14.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare