Vad kan jag göra om min granne klagar på att mina hundar skäller?

Hej, jag har flyttat till en lägenhet med mina 2 mindre hundar. Ovanpå på mig bor en man med sin fru i lägenheten bredvid. Mannen är förtidspensionär o hyresvärden sa när jag fick min lägenhet att mannen klagar på allt o försöker bestämma. Han började efter 3 dagar att säga till mig att mina hundar skällde hela dagen, ringde väninna som kom hit 1 gång i timmen stod en kvart var på båda sidorna om huset o inte ett ljud från mina hundar, detta gjordes ett antal gånger varje dag o inte ett knyst. Nu sitter han o har koll på min bil o att den är borta 10 timmar om dagen o att det är för jäkligt mot mina hundar, han har sagt detta till min hyresvärd o bl.a hans fru sa det till mina grannar sidan om mig. För det första kan folk gå ut med mina hundar utan att berätta detta för honom o för det andra finns det ingen lag i Sverige om hur länge hundar får vara ensamma utan det finns ju regler som säger tillsyn 2 gånger om dagen. Jag tillbringar all min tid förutom jobb med mina hundar o varenda människa som känner mig säger att mina hundar har det så bra hundar kan ha det o förstår inte att en man kan få hålla på så här. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du bor i en lägenhet med dina hundar, där din granne bland annat klagar på dina hundars skällande och hur du tar hand om dem, och du undrar hur du ska göra med din grannes klagomål. Då du nämner hyresvärd i din fråga tolkar jag det som att du flyttat till en hyresrätt.

Hyra regleras i den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap

Hyresgästens användning av lägenheten
I enlighet med JB 12 kap 25 § 1 st ska hyresgästen, vid användning av lägenheten, se till att de som bor i omgivningen, exempelvis grannar, inte utsätts för störningar som kan försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Hyresgästen ska vid användningen av lägenheten också i övrigt iaktta det som krävs för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.

Enligt 2 st ska hyresvärden ge hyresgästen en tillsägelse om det förekommer störningar i lägenheten. Hyresvärden ska ge hyresgästen en tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra samt underrätta socialnämnden.

Bedömning i ditt fall
Alltså gäller att du som hyresgäst måste använda din lägenhet så att dina grannar inte störs såpass att deras bostadsmiljö försämras. Samtidigt är det din hyresvärd som gör en bedömning om du som bostadshyresgäst ska få en tillsägelse om störningar, och inte din granne. Därmed skulle jag rekommendera dig att ta upp det här med din hyresvärd, och förklara situationen och så kan din hyresvärd ta upp det med din granne. Att din granne berättar för dig hur du ska ta hand om dina hundar är inte av väsentlighet för dig.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare