Vad kan jag göra om hyresvärden vägrar andrahandsuthyrning?

Hej, jag vill prova bo sambo med min pojkvän, pratade med min privata hyresvärd och han säger nej, hänvisar till hyreskontrakt och där står att man inte får hyra ut i andra hand.

Kan han kringgå lagen om att prov bo med partner då detta står i kontraktet och jag skrivit på det då jag var singel och inte tänkte vad som händer om 2 år?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det krävs hyresvärdens samtycke för att hyra ut lägenheter i andra hand (12 kap. 39 § jordabalken). Om din hyresvärd inte ger samtycke till andrahandsuthyrning av lägenheten kan du ansöka om tillstånd hos hyresnämnden. Hyresnämnden kan nämligen tillåta andrahandsuthyrning även om hyresvärden inte samtycker (12 kap. 40 § jordabalken). Mer information om hyresnämnden och vad som krävs vid ansökan hittar du (här).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare