FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/06/2021

Vad kan jag göra om hyresvärden inte betalar tillbaka depositionen?

Hej,

Vad gäller om hyresvärd vägrar att betala tillbaka depositionen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om despositioner

Det finns inga regler om depositioner. Depositionen ses som ett eget civilrättsligt avtal separat från hyreskontraktet. I 12 kap. 24 § jordabalken anger man dock att hyresgästen är skyldig att kompensera för uppkomna skador denne orsakat genom vårdslöshet.

En deposition är alltså tänkt att fungera som ett skydd för hyresvärden i de fall hyresgästen orsakar en skada eller av någon anledning inte kan betala hyran. När hyrestiden tar slut och det inte finns några skador och alla hyror är betalda är det tänkt att hyresvärden ska betala tillbaka depositionen till hyresgästen. Om det uppkommer skador kan hyresvärden välja att inte betala tillbaka hela eller delar av depositionen. Det är upp till hyresvärden att bevisa att skadorna inte redan fanns när du flyttade in och att de uppkommit p.g.a. dig eller dina gäster.

Vad kan jag göra om hyresvärden vägrar betala tillbaka depositionen?

Om hyresvärden vägrar betala tillbaka depositionen trots att det bryter mot ert avtal kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära betalningsföreläggande; du kan läsa mer om hur det går till här. Det krävs bl.a. att du kan bevisa att du faktiskt har betalat en deposition, och hur mycket, genom t.ex. kvitto, banköverföringsutdrag eller liknande.

Jag kan tyvärr inte svara närmre på din fråga utan att veta vad som avtalats mellan er. Om du behöver hjälp att tolka ert avtal eller med situationen i övrigt kan du boka en tid med en av våra jurister här på Lawline. Du är dessutom varmt välkommen att återkomma med ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare