Vad kan jag göra om det luktar illa i badrummet i min hyresrätt?

Hej! Jag bor i en hyresrätt och under två års tid har jag felanmält att det stinker kloak från badrummet när jag använder min ho i köket. Hyresvärden har haft flera olika firmor hos mig som har sett över detta (under denna tid har jag förlorat inkomst) men tyvärr har de inte hittat något fel. De har bytt allt från tätningar till filmat avloppet. Det senaste firman som såg över detta informerade mig om att det ser bra ut i min lägenhet och att felet förmodligen är någon annan stans i huset (jag bor på mittenplan). De skulle då lyfta detta vidare med min hyresvärd för att se hur de önskar gå vidare för att lösa min prolematik med stanken. Nu 2 månader senare menar hyresvärden att de gjort allt de kan göra och sett över detta ärende och att de inte kan åtgärda något mer. Finns det något jag kan göra för att få hyresvärden att fortsätta försöka åtgärda felet så jag kan bo kvar eller tex få en sänkt hyra? Det finns ingen tidigare info i samband med avtalsskrivning på lägenheten att det stinker kloak, så detta är något som skett efter min inflytt men som jag själv inte är skyldig till.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du bor i en hyresrätt där du blivit störd av att luktar kloak från badrummet. Du har pratat med din hyresgäst och det har även varit hantverkare / rörmokare hos dig. Du undrar nu vad du kan göra för att ta vidare detta.

Då du bor i en hyresrätt aktualiseras jordabalkens bestämmelser om hyresrätter i  Jordabalken (JB) 12 kap 1 § 1 stycket.

Hyresvärdens underhållsansvar och förpliktelser

Hyresvärden har en skyldighet i form av att tillhandahålla hyresrätten i sådant skick att lägenheten ska vara fullt brukbar för ändamålet som var avsett med den. Kravet på att hyresrätten ska vara "fullt brukbar" innebär att man ska utgå från den allmänna uppfattningen i orten om vad detta innebär, JB 12 kap 9 § 1 stycket. Även under hyrestiden fortgår detta underhållsansvar i enlighet med JB 12 kap 15 § 1 stycket. Det finns inga möjligheter till att avtala om ett sämre skick än detta.

Vad gäller om hyresvärden inte uppfyller sina förpliktelser enligt ovan?

Om hyresvärden inte förhåller sig till det som har beskrivits ovan, kan du begära en skälig nedsättning av hyran från den tid som lägenheten är i  bristfälligt skick, i enlighet med JB 12 kap 11 § 1 stycket 3 punkten

Det kan även finnas möjlighet att ta vidare ärendet till Hyresnämnden, om du inte får felet åtgärdat av hyresvärden.

Sammanfattande bedömning

Jag rekommenderar dig således att tala med din hyresvärd igen och framställa ovan information, men därefter ta vidare ärendet till Hyresnämnden om hyresvärden menar att denne inte kan göra någonting.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare