FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/01/2021

Vad kan jag göra om den ena föräldern inte följer dom om umgänge?

Hej jag och mamman till mitt barn har domslut om umgänge samt att jag ska få ta ut pappadagar och fler andra grejer så att det är som gemensamm vårdnad men nu har hon brutit domslutet 2 gånger och min advokat vägrar hjälpa mig vart kan jag vända nånstans så domslutet följs?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som du kan göra är att ansöka om verkställighet hos tingsrätten (21 kap. 1 § föräldrabalken). Om du ansöker om verkställighet kommer det innebära att domstolen säger åt mamman att hon måste följa domen. Domstolen kan även utfärda vite vilket innebär att om mamman trotsar domen en gång till så kommer hon att få betala en viss summa pengar (21 kap. 3 § föräldrabalken). Domstolen kan bestämma att polisen ska hjälpa till med att verkställa domen. Det gäller framför allt om mamman skulle hindra dig från att träffa ert barn och polisen behöver hjälpa till med överlämningen av barnet (21 kap. 4 § föräldrabalken).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare