Vad kan jag göra när skolan inte gör tillräckligt för att stoppa mobbning?

Hej!

Nu ligger det till såhär att jag blir utsatt för kränkningar på min gymnasieskola (särskola) . Allt ifrån att kallas nedättade ord, till allvarliga falska rykten, flinade och pekande till pikar vid genomgångar till att elverna vill göra allt för att jag ska sluta på min utbildning samt mycket mer. Jag har tagit detta med skolan flera gånger, men dom säger att dom bara kan prata med eleverna som mobbar och inget mer...rätt så tröttsamt när mobbningen fortsätter. Dom säger att jag måste acceptera mobbarna, att jag måste jobba med dom och att jag och dom andra som blir utsatta inte för stötta varandra när mobbarna mobbar oss. Eftersom jag har ADHD så tror du att jag överdriver och kryddar på. Vilket jag inte gör, sitter till och med och gråter hos rektorn och läraren för att jag mår dåligt över detta. Skolan kommer med ursäkter om att "mobbarna inte är medvetna om deras beteenden" vad ska jag göra? För när rektorn och läraren pratar med eleverna så hjälper det inte. Och dom säger att det är det ända dom kan göra är att prata med dom, även om mobbningen fortsätter. Och det har hänt att läraren har glömt att prata med en av eleverna under 3 veckor, hon erkände det igår. Ska tilläggas att en del av mobbningen sker öppet på lektioner utan att lärarna reagerar eller ingriper.

Mvh en elev som känner sig otroligt besviken på skolan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du som elev har alltid rätt att känna dig trygg och att må bra i skolan. Du ska alltså inte behöva utstå mobbning från de andra eleverna. Det är din skola som ansvarar för att utreda och att stoppa mobbningen. Detta gäller även om mobbningen fortsätter utanför skoltid eller utanför skolgårdens gränser. Rektorn och lärare på din skola har pratat med de elever som mobbar dig, men trots det har mobbningen inte upphört. I sådana fall kan det anses att denna typ av samtal inte längre är tillräckligt, utan att skolan måste vidta andra åtgärder. (se ett av Skolinspektionens beslut här)

I och med att din skola inte har stoppat mobbningen, skulle jag rekommendera dig att höra av dig till den kommun eller privata ägare som driver skolan. Kommunen eller den privata ägaren ansvarar också för att du ska känna dig trygg och må bra i skolan. Via kommunens eller skolans hemsida går det ofta att skicka in klagomål om att en skola inte uppfyller sina skyldigheter.

Om inte heller kommunen gör tillräckligt för att stoppa mobbningen, kan du anmäla skolan till Skolinspektionen. Det kommer då att göras en utredning och fattas ett beslut om skolans och de vuxnas agerande gentemot dig. Du hittar mer information om Skolinspektionen, dess arbete och anmälan här.

Hoppas du har fått svar på din fråga och vet hur du ska gå vidare!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare