FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/06/2018

Vad kan jag göra när motparten inte uppfyller sin del av avtalet?

Hej , jag har ett avtal med medborgarskolan som stödjer våran musik gruppen avtalet gäller att de ska betala hyran till våran lokal i 3 år och nu efter 21 månader de har plötsligt beslutat att inte betala hyran ... i ett annat ord de bryter i avtalet , jag har avtalet i original och undrar vad och hur ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag enbart från den informationen du gett mig i din fråga. Om det är så att det står mer relevanta saker i avtalet så kan svaret bli annorlunda. Jag kommer härunder först redogöra för olika sorters avtal och vad som gäller för de. Sedan kommer jag berätta vad du kan göra i den här situationen och sist så ger jag en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Avtal ska hållas

En av de viktigaste principerna inom svensk rätt är att avtal ska hållas. Du och medborgarskolan har ingått ett avtal och därmed är de skyldiga att uppfylla sin del av avtalet och betala hyran.

Vad för slags avtal rör det sig om?

Man brukar tala om två olika sorters avtal, onerösa och benefika. Ett oneröst avtal är ett avtal där båda parter gör någonting för den andra (exempelvis vid ett köp så får den ena parten en vara, och den andra parten får en summa pengar). Ett benefikt avtal däremot är ett avtal där endast den ena parten får något av den andra utan att få något tillbaka (exempelvis en gåva). I din fråga framgår inte om ni har avtalat om att du eller musikgruppen ska göra något för medborgarskolan. Ifall ni har avtalat om det rör det sig om ett oneröst avtal och ni har rätt att kräva att medborgarskolan betalar hyran. Om ni inte har avtalat om det rör det sig istället om ett benefikt avtal. Ett benefikt avtal blir först bindande när det har skrivits ner och du har fått avtalet i din ägo, se Gåvolagen 1 §. Eftersom du har avtalet i skriftlig form innebär detta att även om det rör sig om ett benefikt avtal är avtalet bindande och medborgarskolan är skyldiga att betala hyran.

Vad kan du göra nu?

Eftersom du har ett bindande avtal med medborgarskolan är de skyldiga att fortsätta betala hyran som ni avtalat om. I första hand kan du därmed kräva att de betalar hyran. Säg att du har avtalet i din ägo och att du kräver att de uppfyller sin del av avtalet. Ifall de fortfarande inte vill betala kan du vända dig till Lawlines juristbyrå för att hjälpa dig med att framställa ditt krav. I sista hand kan du gå vidare med en stämning i tingsrätten men detta bör du se som en sista utväg då det kommer kosta dig både tid och pengar. Det beror dock på hur mycket pengar avtalet faktiskt handlar om.

Sammanfattningsvis

Ni har ingått ett bindande avtal och medborgarskolan är skyldiga att betala hyran som ni avtalat om. I första hand har du rätt att kräva att de betalar hyran. I andra hand kan du vända dig till Lawlines juristbyrå som kan hjälpa dig med att framställa ditt krav. Som en sista utväg kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten, du bör dock noga överväga om det skulle vara ekonomiskt gynnsamt för dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare