Vad kan jag göra för att bo kvar i huset ifall min make dör före mig?

Vi gifte oss 2017. Vi har skrivit äktenskapsförord eftersom min man inte vill att jag ska få halva huset ( som han ägde innan vi gifte oss ) vid en ev separation. Nu blir tyvärr jag i den osäkra sitsen att jag, om min man avlider innan mig, står på gatan utan bostad. Vi har särkullebarn och hans barn ärver huset. Vad kan jag göra för att få bo kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall din make avlider före dig ska en bodelning göras innan arvet fördelas mellan arvtagarna. Det som ingår i en bodelning är giftorättsgods, äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 §. Huset kommer inte att ingå i denna bodelning, eftersom det i ett äktenskapsförord har sagts att den ska vara s.k. enskild egendom, ÄktB 7 kap. 2 §. Precis som du säger kommer alltså din makes barn att ha rätt till huset i samband med arvet.

Eftersom ni är gifta gäller bestämmelsen i ärvdabalken (1958:637) (ÄB) 3 kap. 1 §. Den beskriver att den efterlevande maken ska ärva all kvarlåtenskap, dvs. resultatet av bodelningen, samt enskild egendom såsom fastigheten. Eftersom det finns särkullbarn kan de dock ta ut sin arvslott direkt, vilket innebär att du kan behöva lösa ut (betala) barnen för att kunna ha rätt till fastigheten.

Ett alternativ kan därför vara att din man upprättar ett testamente till förmån för dig som efterlevande make. Din man kan skriva att du har rätt till huset ifall han avlider före dig. Dock är det bra att veta att särkullbarn har rätt till sin laglott, vilken är hälften av arvslotten, ÄB 7 kap. 1 §.

Särkullbarnen kan också skjuta upp sin rätt till arvet enligt ÄB 3 kap. 9 § vid din mans dödsfall. Då ärver du all kvarlåtenskap och får därför bo kvar i fastigheten. När du avlider får särkullbarnen rätt till arvet från sin pappa utifrån en kvotdel av dina tillgångar och får alltså arvet senare.

Det du kan göra är därför att ta reda på ifall det finns ett intresse från din mans sida att upprätta ett testamente till förmån för dig som eventuell efterlevande maka. Du kan också se hur situationen ser ut angående att särkullbarnen skjuter upp arvet. Ett testamente är att föredra, eftersom det tydligt visar vad din makes yttersta vilja är och ändras därför inte särskilt ofta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Catarina Franco EdlundRådgivare