Vad kan jag dömas till för påföljd när jag blivit förelagd ett strafföreläggande för ett narkotikabrott?

Hej!

Jag blev tagen för en vecka sedan på krogen med 1,5 g cannabies och troligtvis kokain någonstans mellan 0,6 till 0,8 g. Det är min första gång och då blir jag tagen, polisen frågade om jag ville ha straffföreläggande och jag sa ja. Men har haft ångest i hela veckan över detta och vet inte när brevet ska komma som dom pratade om. Vad kan mitt straff bli? Är student, så har inte råd med allt för höga böter om det skulle bli böter, sen undrar jag kan det till och med bli fängelse? Ska tilläggas att polisen tog aldrig in mig utan släppte mig efter att ha samtalat med mig och underrättat mig att det skulle vara för narkotikainnehav som jag var anmäld för.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om narkotikabrott och strafföreläggande och regleras i narkotikastrafflagen (NSL) samt rättegångsbalken (RB). Böter regleras i brottsbalken (BrB).

Det vi kan börja med att konstatera är att ett strafföreläggande endast får förelägga

- bötesstraff
- villkorlig dom, eller

- villkorlig dom i samband med ett bötesstraff (RB 48 kap. 2 §).

Så utgångspunkten är att du inte kan bli dömd till fängelse genom strafföreläggandet.

Nu tittar vi närmare på det narkotikabrott som är tillämpligt i din situation. Eftersom det är för narkotikainnehav som du är anmäld för, och eftersom fängelse inte kan bli aktuellt genom ett strafföreläggande, så går det att konstatera att det brott som du gjort dig skyldig till är ringa narkotikabrott (NSL 2 §). Det är nämligen endast ringa narkotikabrott som har böter i sin straffskala (förutom fängelse som påföljd).

Straffskalan för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader. Fast som jag konstaterat tidigare så får ju ett strafföreläggande inte förelägga ett strängare straff än böter eller villkorlig dom. Så då kan vi konstatera att det är ett bötesstraff som kommer att bli aktuellt för dig och då mest troligtvis dagsböter.

Så för att sammanfatta, så kan du bara dömas till dagsböter för narkotikainnehavet eftersom strafföreläggandet inte tillåter en strängare påföljd. Antalet dagsböter kan vara från trettio till etthundrafemtio och storleken på varje dagsbot kan vara 50 kr - 1 000 kr (BrB 25 kap. 2 §). Exakt hur stora och hur många dagsböter du kan få är svårt att säga exakt, detta eftersom det görs en prövning från fall till fall och eftersom dagsböterna är baserade på din inkomst.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare