FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/12/2018

Vad kan jag dömas för om jag inte redovisat kostnader i bokföringen?

Hej ,

Jag är en 21 åring kille som har enskild firma och i år för perioden januari-mars så har jag glömt och redovisa kostnader på cirka 250 000kr för de månaderna (alltså differensen) men det var på grund av att jag hade brist på kunskaper. Jag trodde att man skulle kunna bokföra allting i slutet av året , jag har inte haft den arbetskraften eller ekonomin för att samla ihop alla papper och skicka till revisorn.

Nu har skatteverket gjort en kontroll på de månaderna. Vad kan jag dömas för? Jag har börjat redovisa för 2017 då jag började sälja. Nej jag har aldrig gjort tidigare brott.

Kan jag förklarar för de att jag tänkte och samla allting tills slutet av året?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som framgår av din fråga bedriver du en enskild näringsverksamhet. Enligt bokföringslagen är du bokföringsskyldig för sådan verksamhet (2 kap. 6 § första stycket Bokföringslagen). Bokföringsskyldigheten innebär att du ska bokföra alla affärshändelser enligt bokföringslagens bestämmelser, se till att det finns verifikationer för alla bokföringsposter, bevara all räkenskapsinformation och utrustning som behövs för att presentera räkenskapsinformationen, upprätta en balansräkning och avsluta den löpande bokföringen (4 kap. 1 § Bokföringslagen).

Att inte redovisa kostnader kan innebära bokföringsbrott

Rekvisiten för bokföringsbrott framkommer i 11 kap. 5 § Brottsbalken (BrB). Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sin bokföringsskyldighet enligt bokföringslagen genom att underlåta att bokföra affärshändelser eller bevara räkenskapsinformation eller genom att lämna oriktiga uppgifter i bokföringen eller på annat sätt, döms, om rörelsens förlopp, ekonomiska resultat eller ställning till följd härav inte kan i huvudsak bedömas med ledning av bokföringen, för bokföringsbrott till fängelse i högst två år. Om brottet är ringa döms vederbörande till böter eller fängelse i högst sex månader.

Som jag tolkar din fråga har du inte haft uppsåt till att begå något brott, däremot är det enligt lagen tillräckligt att du varit oaktsam. Att du inte haft tillräckliga kunskaper samt inte haft arbetskraft och ekonomi för att samla ihop alla papper är att bedöma som oaktsamt. Även de övriga rekvisiten torde vara uppfyllda. En kostnad räknas som en affärshändelse, vilken du inte bokfört. Eftersom kostnaderna inte bokförts har det medfört att rörelsens förlopp eller ekonomiska resultat inte kunnat bedömas med ledning av bokföringen.

Ringa bokföringsbrott får åtalas endast om det är påkallat från allmän synpunkt

Som framkommer enligt ovan är straffet för bokföringsbrott av normalgraden fängelse i högst två år. Vid ringa bokföringsbrott är straffet böter eller fängelse i högst sex månader. När det gäller ringa bokföringsbrott finns en åtalsprövningsregel innebärande att brottet får åtalas av åklagare endast om det av särskilda skäl är påkallat ur allmän synpunkt (11 kap. 8 § andra stycket BrB). Syftet med bestämmelsen är att göra den straffrättsliga regleringen av försenade årsredovisningar och årsbokslut mindre sträng. I förarbetena anges att åtalsprövningsregeln för ringa bokföringsbrott innebär att de lindrigaste överträdelserna inte kommer att leda till åtal. Det nämns även i förarbetena att den som endast blivit kortvarigt försenad med att upprätta årsredovisning eller årsbokslut normalt sett inte kommer att drabbas av en straffrättslig sanktion.

Vart gränsen går för ringa bokföringsbrott framkommer inte av lagtexten. Tidigare förarbeten ger inte heller någon direkt ledning då det bara uttalats att till ringa brott hänförs sådana fall som är synnerligen ömmande. I förarbetena till åtalsprövningsregeln nämns att den som blivit kortvarigt försenad med att upprätta årsredovisning eller årsbokslut kommer normalt sett inte att drabbas av en straffrättslig sanktion. Av praxis torde dock kunna konstateras att det bara är mindre allvarliga fall som ska räknas som ringa.

Normalstraffet för bokföringsbrott av normalgraden

Straffet för bokföringsbrott av normalgraden är enligt ovan fängelse i högst två år. Det finns en risk att din underlåtenhet att bokföra kostnader för perioden januari till mars 2018 räknas som ett bokföringsbrott av normalgraden. Som redogjorts för inledningsvis är det ett brott att inte sköta bokföringen även på grund av oaktsamhet. Det är även till din nackdel i bedömningen att du inte själv gjort en rättelse av uppgifterna utan att de framkommit först efter granskning av Skatteverket.

Om du döms för bokföringsbrott av normalgraden finns det däremot en del som talar för din fördel i påföljdsfrågan. Du är ung, du är tidigare ostraffad, rörelsen har bedrivits relativt kort tid och brottet har skett av oaktsamhet. I majoriteten av de fall någon döms för bokföringsbrott av normalgraden blir straffet villkorlig dom i kombination med dagsböter eller samhällstjänst.

Sammanfattning och råd

Att inte bokföra kostnader kan innebära att du gjort dig skyldig till bokföringsbrott. Det krävs inte att du haft uppsåt för att dömas, även oaktsamhet är tillräckligt. Att vara oaktsam kan innefatta t.ex. det du beskriver i din fråga; brist på kunskaper och avsaknad av arbetskraft och ekonomi. Straffet för bokföringsbrott av normalgraden är upp till två års fängelse, i praktiken brukar det dock stanna vid villkorlig dom i kombination med dagsböter eller samhällstjänst. Det finns en del som talar till din fördel; du är ung, du är tidigare ostraffad, rörelsen har bedrivits relativt kort tid och brottet har skett av oaktsamhet.

Min rekommendation är att du inledningsvis, som du själv föreslår, kontaktar Skatteverket och förklarar att du tänkte samla allting till slutet av året samt att du inte förstått bättre. Jag förutsätter att du har allt material sparat och att du kan redovisa för alla intäkter och kostnader under perioden vilket du bör göra. Skatteverket är en myndighet som kan hjälpa dig mycket och jag rekommenderar att du kontaktar dem omgående; att du är transparent och förklarar allting och redovisar allt du kan. Skatteverket har inte till huvuduppgift att du ska bli straffad utan att du ska göra rätt för dig.

Förhoppningen är att den överträdelse du begått inte anses som så allvarlig utan kan stanna vid ett ringa bokföringsbrott utan åtal. Är den allvarligare (sett till omsättning, tidsrymd etc.) kan det röra sig om bokföringsbrott av normalgraden. Om det efter kontakt med Skatteverket inte ordnar sig och/eller du blir anklagad för brott är min rekommendation att du kontaktar en jurist som kan hjälpa dig vidare med ärendet.

Skulle det vara så att något är oklart i svaret är du välkommen att kontakta mig per e-post! Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare