FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/06/2019

Vad kan hända om man är misstänkt för ett brott?

Hej

Jag var i en butik med en kompis. Han hade tagit saker i andra butiker och nu tog han ytterligare några saker ( värde max 300:-)

Polisen kom och jag blev rädd och sprang - de tog mig. Jag har inte tagit något eller hjälp till.

Vad kan hända? De säger att jag är misstänkt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag prata lite om reglerna som går att hitta i Rättegångsbalken (RB) och Brottsbalken (BrB).

Förundersökning

När ett brott utreds så startas en förundersökning, det är här allt material samlas in som sedan används under en eventuell rättegång (RB 23 kap. 1 §).

Det verkar som att det är detta stadium som detta brottet befinner sig i nu.

Åklagaren kan välja att väcka åtal mot dig:

Om åklagaren tycker att det finns tillräckligt med bevis som visar att du är skyldig, så måste åklagaren väcka åtal om detta (RB 20 kap. 6 §). Då kommer en process inledas mot dig.

Det faktum att du har sprungit ifrån polisen är inte ett brott i sig. Men de skulle kunna använda detta som ett argument för att övertyga domstolen om din skuld.

Vad finns det att väcka åtal om:

I detta fallet så handlar det i sådana fall om ringa stöld, eller snatteri som det kallades innan (BrB 8 kap. 2 §). Detta eftersom det är butiksstölder och värdet på det stulna endast var 300 kr.

Om man blir dömd för detta så kommer påföljden mest troligt landa på böter.

Min bedömning:

Att du är misstänkt just nu skulle jag bedöma som ganska normalt med tanke på att du befann dig på platsen och sprang från polisen. Men, eftersom det var din kompis och inte du, så kommer det troligen inte finnas övertygande bevis som pekar på att du gjort något olagligt!

Om du verkligen är orolig, så kan du fundera på att ta kontakt med ett ombud. Det är även bra för dig att veta att om polisen vill förhöra dig så har du rätt till en offentlig försvarare. Det kan hända att polisen inte informerar om detta, men enligt Europadomstolen så är det en rättighet att ha en offentlig försvarare om man är misstänkt för brott och ska förhöras av polis (du kan läsa mer om det i fallet Imbrioscia mot Schweiz).

Om det händer någonting mer, så kan du alltid skicka in en till fråga! Lycka till, jag hoppas verkligen att det går bra!

Lawline Rådgivare