Vad kan hända när polisen griper en misstänkt för brott?

hej min man är greppet igår eftersom han är misstänkt om stöld av mobiler i en stor fest .jG har ringt idag och fråga polisen men de visste inte när ska han ute eller va ska händer med honom.han jobbar busschauffören och har två småbarn jG tänkte fråga hur är det med honom.vad skulle jag göra? Vad kan händer han sk stanna hos polis idag också?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga
Jag förstår din fråga som så att du funderar kring vad som kan hända när man misstänks för brott och blir omhändertagen av polis med tvångsmedel, dvs. frihetsberövad genom anhållande eller gripande och eventuellt häktning.

Frågor om brott, anhållande, gripande och häktning regleras i brottsbalken (BrB) och rättegångsbalken (RB).

Brottsmisstänkt och förundersökningen
När polisen har en anledning att anta att ett brott som lyder under allmänt åtal har begåtts exempelvis genom att en polisanmälan har upprättats, ska de inleda en så kallad förundersökning dvs. en brottsutredning. I detta ingår att polisen ska utreda vem som skäligen kan misstänkas för att ha begått brottet och om det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal i domstol mot den misstänkte.
(23 kap. 1 § och 2 § RB).

Som du nämner i din fråga är din man misstänkt för att ha stulit mobiltelefoner. Stöld är ett brott som hör under allmänt åtal och därför har polisen en skyldighet att inleda en förundersökning kring detta.
(Om du vill läsa mer kring själva brottsrubriceringen stöld finner du denna i 8 kap. 1 § BrB).

Anhållen eller gripen så som skäligen misstänkt för brott
Skäligen misstänkt är den som misstänks på den lägre misstankegraden. Här måste polisen ha konkreta omständigheter som med en viss styrka talar för att personen har begått brottet som misstanken avser. Om polisen anser att de har en skäligen misstänkt för brottet så får dem anhålla personen. Ett anhållande är ett provisoriskt frihetsberövande medan domstolen prövar frågan om häktning av personen ska ske. I detta läge har den som är skäligen misstänkt rätt att fortlöpande få ta del av all material som förekommer i utredningen. Dessförinnan är personen enbart misstänkt och då kan varken ett anhållande eller gripande ske.

Om det finns skäl att anhålla så har polisen även möjlighet att gripa personen. Ändamålet med gripandet är att säkerställa att den misstänkte inte avlägsnar sig innan åklagaren hunnit pröva anhållningsfrågan. Som du nämner i din fråga blev din man gripen vilket innebär att polisen också misstänker din man som skäligen misstänkt för stöld av mobiltelefonerna.
(23 kap. 18 § RB).
(24 kap. 6 § och 7 § RB).

Förhör
Har en skäligen misstänkt anhållits eller gripits så ska förhör hållas så snart som möjligt. Under förundersökningen får polisen dock hålla förhör med vem som helst som dem antar kan lämna upplysning eller uppgifter som är av betydelse för brottsutredningen. Ett polisförhör kan antingen ske på polisstationen, på brottsplatsen eller på annan lämplig plats. Polisen kan antingen kalla personen, be personen att medfölja eller hämta personen till ett förhör. Detta kan innebära att även du som är nära anhörig till din man som skäligen misstänks för brottet kan komma att bli förhörd om polisen finner skäl för detta.
(23 kap. 6 §, 7 § och 8 § RB).

Den som inte är anhållen är inte heller skyldig att stanna kvar för förhör längre än sex timmar. Är det av synnerlig vikt, att den som kan misstänkas för brottet är tillgänglig för fortsatt förhör, är han dock skyldig att stanna kvar ytterligare sex timmar, det vill säga sammanlagt tolv timmar. När förhöret avslutats eller tiden, då den hörde personen är skyldig att stanna kvar har utgått, får han omedelbart avlägsna sig. Detta innebär att din man kan anses som anhållen om han varit frihetsberövad längre än tolv timmar.
(23 kap. 9 § RB).

Häktad och på sannolika skäl misstänkt för brott
På sannolika skäl misstänkt är den som är misstänks på den högre misstankegraden. Misstanken grundas då på övertygande bevisning om skuldens sannolikhet som framkommit i ärendet. Om en person misstänks på sannolika skäl får polisen häkta personen. Detta kan polisen dock bara göra om det brott som personen misstänks för kan innebära minst ett års fängelse (vilket är möjligt för den som har begått stöld) och det finns risk för att den misstänkte:
a) avviker. Med avvikande menas framför allt att den misstänkte lämnar orten i syfte att hålla sig undan,
b) undanröjer bevis eller på annat sätt försvårar sakens utredning. Här avses alltså en risk för att den misstänkte avlägsnar spår efter brottet eller exempelvis påverkar ett vittne som kan lämna upplysning i saken, som är av betydelse för utredningen, eller
c) fortsätter att begå brott. Med detta avses att den misstänkte, om hen försätts på fri fot, begår nya brott före det att hen hunnit lagföras för det första brottet.

Om det antas att den misstänkte enbart kommer dömas till böter får häktning inte ske.
(24 kap. 1 § RB).

Underrättelse till anhörig
Polisen ska underrätta anhöriga till den som faktiskt har berövats friheten genom gripande, anhållande eller häktning om frihetsberövandet så snart det kan ske utan att skada utredningen. Detta syftar till att nära anhöriga till den som frihetsberövas ska få kännedom om var den misstänkte befinner sig. Underrättelsen avser själva frihetsberövandet och det behöver därför inte framgå vad personen är misstänkt för.
(24 kap. 21 a § RB).

Vad innebär det att vara frihetsberövad?
Att vara gripen, anhållen eller häktad innebär att personen sitter inlåst och endast har begränsad kontakt med andra, förutom med sin advokat.

Gripna och anhållna personer placeras normalt i polisarrest i omedelbar anslutning till en polisstation. Häktade personer placeras i häkte, som Kriminalvården ansvarar för.

Sammanfattningsvis
Mest troligen är din man fortfarande skäligen misstänkt för stöld och hålls i förvar på polisstationen för att förhöras som en del av polisens brottsutredning men tyvärr kan jag inte uttala mig om hur länge han kommer att vara där. Det kan även vara så att han är anhållen och måste då kvarstanna på polisstationen under tiden som domstolen prövar frågan om en eventuell häktning. Tyvärr har jag dock ingen möjlighet att uttala mig om huruvida din man är anhållen och om häktning är aktuellt eller inte. Häktning får enbart ske om behovet av häktning uppväger de intrång och men den orsakar för din man. Detta är en fråga som bedöms av polis, åklagare och domstolen. Du som nära anhörig har blivit underrättad om vart han befinner sig men tyvärr kan polisen inte ge dig närmare information i och med risk för att skada brottsutredningen. Min rekommendation till dig är att försöka hålla dig lugn och se till att du håller en god kommunikation med polisen som kan ge dig information om din mans tillstånd. Detta måste ske under förståelse och respekt för att polisen tyvärr inte kan lämna ut konkreta uppgifter kring brottet, att du kanske får ha begränsad kontakt eller ingen kontakt alls med din man under de närmsta timmarna.

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare