Vad kan göras för att skydda en sambos investeringar i samboegendom?

Hej!

Jag och min pojkvän ska nu köpa en bostad tillsammans, båda ska stå på lånet och lägenheten. Men jag går in med hela kontantinsatsen. Jag vill försäkra mig om att dessa pengar jag investera gå till mig när vi säljer ev om vi separera eller att något tråkigt skulle inträffa.

Vad bör vi göra, skulle behöva hjälp!

Samboavtal + skuldebrev? Hur går vi till väga...

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på dina funderingar så får vi gå in i Sambolagen (SamboL) och kika.

Jag kommer i mitt svar att utgå ifrån att du och din pojkvän kommer att bli sambos när ni flyttar ihop, vilket förutsätter att ni:

- permanent kommer att bo tillsammans

- inte är gifta

- har ett parförhållande

- kommer att ha ett gemensamt hushåll, vilket innebär att ni kommer att dela på utgifter och dylikt (SamboL 1 §).

Lägenheten kommer att räknas som samboegendom

Lägenheten kommer att räknas som "samboegendom", om den köps med avsikten att du och din pojkvän ska använda den tillsammans som ert gemensamma hem (SamboL 3 § och 5 §). En bodelning kommer att ske mellan dig och din pojkvän, om ni skulle begära det vid samboförhållandets eventuella slut (SamboL 8 §). Detta innebär att all samboegendom kommer att delas mellan er.

Sambolagen är dispositiv

Med det sagt så är Sambolagen dispositiv. Det innebär att den inte är bindande för er, och att ni själva kan välja om ni vill använda lagen. Ni kan t.ex. skriva ett samboavtal i vilken ni kan skriva att en bodelning inte ska ske, eller att viss egendom inte ska ingå i en bodelning (SamboL 9 §).

Ni kan skriva samboavtal och skuldebrev

Ni kan därför göra detta på två olika sätt:

1. Ni kan i ett samboavtal skriva in att ni äger olika stora andelar av bostaden. Att tänka på är att detta isåfall även måste skrivas in i köpekontraktet, samt att det i slutändan kan skapas en obalans om din pojkvän t.ex. har amorterat på lånet men trots detta endast får ut en viss procent i vinst vid en eventuellt försäljning.

2. Ni kan genom ett samboavtal skriva att en bodelning enligt sambolagen inte ska ske, och sedan komplettera detta med ett skuldebrev på den summa som din pojkvän är skyldig dig. Ni kommer då båda två att äga lägenheten och dela på vinsten vid en försäljning av lägenheten, men din pojkvän kommer som sagt fortfarande att vara skyldig dig hans del av kontantinsatsen.

Sammanfattning

Ni kommer att behöva skriva ett samboavtal och eventuellt ett skuldebrev, då lägenheten kommer att räknas som samboegendom och delas vid en eventuell bodelning. Att skriva ett samboavtal med ett kompletterande skuldebrev brukar ibland ses som det vanligaste och lättaste sättet att gå tillväga när det finns gemensamma lån inblandade.

Mina råd till dig

Jag skulle råda dig att prata med din pojkvän och diskutera kring vilket tillvägagångssätt som faller er bäst i smaken. Jag kan även tipsa om att Lawline har en superbra tjänst där ni kan skapa både skuldebrev och samboavtal direkt här på vår hemsida, snabbt och enkelt!

Du är också varmt välkommen att kontakta våra duktiga jurister på info@lawline.se, om du skulle vilja ha mer ingående och specialiserad hjälp i ärendet.¨

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och önskar därmed ett stort lycka till med köpet av lägenheten!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare