Vad kan en hyresgäst kräva gällande målning och tapetsering?

Hej!

Bor i hyresrätt och på några ställen finns färgsprickor i taket, misstänker att sprickorna uppstått pga gammal färg. Taket har åtminstone inte målats de senaste 14 åren. Har inte själv petat i taket och har således inte orsakat sprickorna.

Räknas färgsprickor i tak som fel som ska anmälas till hyresvärd? Eller betraktas det som normalt slitage?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar:

Färgsprickor i taket räknas normalt sett inte som fel som går att anmäla till hyresvärden utan betraktas som normalt slitage men hyresvärden har däremot skyldighet att ombesörja tapetsering och målning med ett antal års mellanrum.

Långt svar:

Den lagstadgad skyldighet som hyresvärden har är att hålla lägenheten i det skick som av allmänheten gör att den uppfattas som brukbar, 12:9 1 st JB.

Din hyresvärd har i övrigt skyldighet att med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och liknande sedvanliga reparationer i och med att lägenheten försämras genom bruk och med tiden, 12:15 2st JB .Avgörande frågan blir vad som är att anse som skäligt tidsmellanrum för normal förslitning, det tas hänsyn till lägenhetens och familjens i storlek. Praxis gällande målning och tapetsering är idag på ca 14 år som anses som rimligt mellanrum mellan att utföra dessa åtgärder. Detta är praxis vilket inte innebär att det hade varit ett garanterat utfall i domstol i just ditt fall men eftersom att det är 14 år sen det senast målades hos dig så är det aktuellt att ta upp det med din hyresvärd.

Jag hade rådgivit dig att i första hand ta kontakt med din hyresvärd och se hur denne ser på saken, det är trots allt en investering för hyresvärden och det gått minst 14 år sedan sist vilket varit ett riktmärke vid tidigare avgörande i domstol.

Tänk på att andra bestämmelser kan vara gällande om du i ditt hyresavtal har en förhandlingsklausul med hänvisning till hyresförhandlingslagen, 12:15 2 st p.2 https://lagen.nu/1970:994#K12P15S2

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare