Vad kan en hyresgäst göra vid störning i boende?

Hej ! Har en granne som både varje natt/kväll senast igår till halv 4 på morgonen skriker och skrattar högt låter som han är hög han gör detta konstant varje dag/natt han börjar runt 22 :00 håller på till 03:30 eller 04:00 ' har ringt securitas och polis men inget verkar hjälpa och hyresbolaget hjälper inte till vi hyr via hyresvärd i Linköping. Börjar bli trött på detta när inget av Securitas eller Polisen hjälper ' han fortsätter ändå hyresvärden säger ändå vi måste ringa securtias ' vad göra när inget hjälper ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till jordabalkens 12 kapitel, den s.k. hyreslagen, du hittar den här.

Din granne är, som hyresgäst, skyldig att se till att han inte utsätter sin omgivning för störningar som försämrar bostadsmiljön. Störningarna ska vara av den grad att den allmänna uppfattningen är att de inte är acceptabla. Som jag förstår det skriker din granne var och varannan natt. Det bör inte vara ett acceptabelt beteende, enligt min bedömning.

Att ringa Securitas eller polisen i dessa situationer är klokt, eftersom det innebär att din grannes beteende blir dokumenterat. Dock har även hyresvärden ett ansvar. Vid störningar i boendet ska hyresvärden ge hyresgästen en tillsägelse där din granne uppmanas att upphöra med störningarna. En sådan tillsägelse kan exempelvis ges genom ett rekommenderat brev. Det ska också tilläggas att hyresvärden samtidigt ska informera socialnämnden i Linköping om störningarna. Om hyresvärden bedömer att en tillsägelse inte kommer leda till att störningarna upphör och störningarna är outhärdliga för er grannar, får denne säga upp hyresavtalet utan att först ge en tillsägelse. (se 12 kap 25 § jordabalken)

Fortsätter störningarna trots att tillsägelse har skett, kan hyresrätten anses vara förverkad och hyresvärden har då rätt att säga upp hyresavtalet. Även här ska tilläggas att hyresvärden måste informera socialnämnden om uppsägningen innan den sker. (se 12 kap 42 § jordabalken)

Min rekommendation är att du återigen talar med din hyresvärd och påpekar dennes skyldigheter. För att få ytterligare tyngd i dina argument är det även bra om du ser till att andra grannar, som också upplever beteendet som störande, pratar med hyresvärden. Ett tips är att också kontakta hyresnämnden. Här hittar du kontaktuppgifter.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Önskar du ytterligare hjälp är du varmt välkommen att boka tid hos vår juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare