Vad kan en 20 åring vänta sig för straff för narkotikabrott och trafikbrott?

Hejsan min lillebror åkte dit för narkotika bruk för 2 veckor sen tror det handlade om hasch och benzo tabletter ev mer ämnen och igår tog polisen han med alkohol och drog påverkad i en bil som va avställd obesiktad och oskattad han är 20 år gammal och tidigare ostraffad min fråga är vad han har att vänta sig i straffskala.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag har inga uppgifter om mängder av narkotika eller promillehalt vid rattfylleriet så mitt svar blir därför endast vägledande.

Narkotikabrottet

För narkotikabrottet är narkotikastrafflagen (NSL) tillämplig. Enligt 1§ 1 stycket 6 punkten NSL har han gjort sig skyldig till ett narkotikabrott. Om detta är av normalgraden är 3 år det maximala fängelsestraffet, 1§ 2 stycket NSL.

Körningen

Rattfylleri/drograttfylleri har en straffskala på böter eller fängelse i högst sex månader om det är ett brott av normalgraden, 4§ 1 stycket och 2 stycket lag om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Det faktum att han körde en avställd obesiktigad bil utgör ett olovligt körande enligt 3§ 2 stycket TBL och för det brottet utgår böter som straff.

Din brors subjektiva förutsättningar

Eftersom din bror är under 21 ska hans ringa ålder tas i beaktning vid domstolens straffmätning och bedömning av påföljd. Även det att han tidigare är ostraffad ska beaktas. Ungdomar får ofta mildare straff än de som fyllt 21. Detta kallas ibland för ungdomsrabatt men det som det egentligen rör sig om är att domstolen tar hänsyn till att de t.ex. förutsätts vara känsligare för straff.

Det finns ingenting i lagen som direkt talar om vad avdraget kommer att vara med ni kan räkna med ca 80% av en vuxens straff för samma brott. Detta gäller inte för låga böter, då brukar inget avdrag göras.

Jag hoppas att detta gav dig vägledning i din fråga och om inte är du/ni välkomna att ställa en ny fråga här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare