Vad kan 15-åring dömas till för att ha brukat narkotika?

Min son som är 15 år ska in på förhör för misstänkt narkotikabrott, är misstänkt för att ha rökt.. Men inte haft det på sig.. Vad kommer att hända?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad din son kan dömas till om han anses skyldig.

Gällande rätt

1 § Narkotikastrafflagen säger att den som olovligen brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

Enligt 2 § Narkotikastrafflagen döms dock, om brottet med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter är att anse som ringa, för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader.

30 kap 5 § Brottsbalken stadgar att för brott som någon begått innan han eller hon fyllt arton år får rätten döma till fängelse endast om det finns synnerliga skäl. Då ska rätten i första hand bestämma påföljden till sluten ungdomsvård i stället för fängelse.

Vad som gäller för dig

Din son är straffmyndig då han är 15 år. Han kan då dömas för att ha rökt på, som du kan se ovan. Då han är så ung lär straffet mildras betydligt. Eventuell tidigare kriminalitet väger också in, men det din son lär få som straff är sluten ungdomsvård eller böter.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare