FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/01/2018

Vad innebär urkundsförfalskning?

Hej! Jag har fått ett sms av en kille som säger att min son har gjort sig skyldig till urkundsförfalskning på sociala medier och hotar att polisanmäla oss. Vad innebär det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad urkundsförfalskning innebär, och vad som händer efter att någon har gjort en polisanmälan.

Urkundsförfalskning

Urkundsförfalskning regleras i Brottsbalken (BrB), här. Urkundsförfalskning kan vara t.ex. att man har skrivit under en handling i någon annans namn, förfalskat någons namnunderskrift eller framställt en falsk urkund. Det är även urkundsförfalskning om man ändrar i en urkund.

Urkund är protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg, legitimationshandlingar och annan handling som upprättats till bevis eller på annat sätt är av betydelse såsom bevis. Förfalskning av exempelvis körkort och indentitetshandlingar (ID-kort) är urkundsförfalskning. Här räknas upp vad som är en urkund.

För att urkundsförfalskning ska vara straffbart måste förfalskningen vara tillräckligt skickligt gjord för att andra ska kunna bli lurade. En förfalskning som är så dålig att ingen blir lurad av den utgör alltså inget brott. Det framgår inte av frågan vilken typ av urkundsförfalskning personen som ringde dig påstår att din son har gjort.

Polisanmälan

Efter att någon har gjort en polisanmälan beslutar polis eller åklagare om de ska inleda en utredning (alltså förundersökning), och när förundersökningen är klar fattas beslut ifall åtal ska väckas eller inte. Det innebär att du eller din son (det framgår inte av frågan hur gammal sonen är, men är han under 15 år är han inte straffmyndig) blir kontaktade om polisen inleder en utredning.

Har du fler frågor får du gärna ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare