Vad innebär uppsägningstid?

Hej.

Jag undrar hur jag ska tolka ett avtal som är tecknat över 12 månader med 3 månaders uppsägningstid.

Vad menas med uppsägningstid?

Är det

A- OM jag säger upp avtalet så behöver jag betala för avtalet i ytterligare 3 månader

Eller

B - Jag måste säga upp avtalet senast 3 månader innan avtalets utgång, annars löper det vidare och övergår till ett tillsvidareavtal?

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om ett hyresavtal är tecknat över 12 månader med 3 månaders uppsägningstid så måste du först och främst säga upp hyresavtalet senast 3 månader innan hyrestidens utgång för att avtalet inte ska övergå till ett tillsvidareavtal, 12 kap 3 § jordabalken. Om du vill flytta från bostaden/lokalen innan hyrestidens utgång och säger upp avtalet idag upphör avtalet att gälla den 30:e april, 12 kap. 4-5 §§ jordabalken. Du måste därmed betala hyra för februari, mars och april. Kort sagt innebär alltså uppsägningstid både A och B.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare