FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/04/2020

Vad innebär kostnad för kontanttillträde?

Hej,

min sambo och jag håller på att köpa en bostadsrätt. Vi har inget lån och kommer betala kontant. Säljarna har dock ett lån som ska lösas. Först frågade vi vår bank (Nordea) om de kunde utföra ett kontanttillträde, men de tar 5000 kr i avgift för det. Därför avtalade vi med mäklaren att vi skulle sätta in pengarna på mäklarens klientmedelskonto. Ifall säljarna inte hade ett lån skulle mäklaren kunna överföra pengarna till säljarna utan vidare kostnader. Men säljarnas lån måste lösas, så mäklaren kontaktade säljarnas bank (Handelsbanken). Handelsbanken svarade att de också tar en avgift för det. I överlåtelseavtalet står det: "Kostnader vid lösen av säljarens lån, som inte ska övertas av köparen, ska betalas av säljaren". Mäklaren påstår att detta inte är en lösenkostnad utan en avgift Handelsbanken tar för att vi köper kontant, så det är vi som ska betala. Stämmer det?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Detta är en avtalsrättslig fråga, mer specifikt tolkning av ett avtal. Att säljaren ska stå för de kostnader om lånet inte övertas innebär troligen att säljaren ska betala ränteskillnadsersättning till banken samt andra potentiella avgifter. Ränteskillnadsersättning är den ersättning som låntagaren måste betala till långivaren om ett lån med bunden ränta återbetalas innan dess att avtalstiden avseende räntan löpt ut. Den avgift som båda banker refererar till är troligtvis den kostnad som banken tar ut för att administrera och därmed möjliggöra transaktionen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare